Programplaner og emneplaner - Student
MAPFY4400 Psykomotorisk fysioterapi - individ og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor Physiotherapy - Individual and Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen hjelpemidler tillatt
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan begrunne valg av systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- kan statistisk vurdere og etablere et referanseområde
- kan bestemme og vurdere analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og nøyaktighet
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- kan forklare hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- kan utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- kan bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- kan vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- kan velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring
- kan planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
- kan anvende avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Generell kompetanse
Studenten
- kan beskrive sentrale metoder for statistisk analyse og gjøre begrunnede valg av statistiske metoder til bruk i forskning og metodevalidering
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Læringsutbytte
Alle besvarelser vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Praktisk gjennomføring av oppgave i statistikk i gruppe på 3-4 studenter. Oppgaven utføres ved hjelp av relevant analyseprogram som brukes i emnet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.
Vurdering og eksamen
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Sensorordning
Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak til enkeltemne kreves:
- Bachelorgrad eller tilsvarende i bioingeniørfag, farmasi, bioteknologi, kjemiingeniørfag eller molekylærbiologi.
Emneoverlapp
Ingen.