Programplaner og emneplaner - Student
MAMUS4100 Fysioterapi for muskelskjelettskader, sykdommer og plager - del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Therapy for Musculoskeletal Conditions - Part 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Dette emnet omfatter nyere kunnskap innen de vanligste muskelskjelettskader, sykdommer og plager (MUSSP) i et livsløpsperspektiv fra barn til eldre. Emnet undervises etter den kunnskapsbaserte praksismodellen med integrering av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, pasientens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det vektlegges kritisk vurdering av dagens undersøkelses- og behandlingsmetoder, av organisering og kvalitet på helsetjenester, og av fysioterapeuters rolle i tverrfaglig samarbeid og samhandling. Emnet omfatter også undervisning om implementering av dokumentert kunnskap og om fysioterapi i fremtidens primærhelsetjeneste, for eksempel fysioterapeuters oppgaver i oppfølgingsteam og primærhelseteam.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere nyere kunnskap om de vanligste MUSSP
- kan kritisk vurdere dagens undersøkelses- og behandlingsmetoder, inkludert bruk av standardiserte instrumenter for de mest vanlige MUSSP
- kan kritisk vurdere organisering og kvalitet av helsetjenester, og fysioterapeuters rolle i tverrfaglig samarbeid og samhandling
- kan redegjøre for kunnskap om arbeid og MUSSP, og kritisk vurdere dagens tiltak for å fremme arbeidsdeltakelse og hindre langvarig sykefravær
- kan redegjøre for implementeringsmetoder for godt dokumentert kunnskap
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke den kunnskapsbaserte praksismodellen i analyse av de mest vanlige MUSSP
- anvende og kritisk reflektere over nyere kunnskap om de vanligste MUSSP
- anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte instrumenter i klinisk praksis
- anvende og kritisk reflektere over nyere kunnskap om arbeid og muskelskjeletthelse
- implementere godt dokumentert kunnskap i praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
- bidra til å øke kvalitet ved dagens helsetjenester
- bidra til å fremme arbeidsdeltakelse og hindre langtidssykefravær
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene består av forelesninger, omvendt undervisning, seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier. Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og formidlingsevne etter endt emne. Undervisningen organiseres i 2 samlinger à 5 dager.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Gruppearbeid (2-3 studenter), med innlevering av skriftlig gruppeoppgave. Omfang: 1000 ord (+/- 10)
- Innlevering av skriftlig tilbakemelding på en annen gruppes oppgave
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over to uker. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- spesialisert kunnskap om strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
- inngående kunnskap om strategisk analyse av ressurser
- evnen til å anvende avansert kunnskap innenfor strategisk analyse av omgivelser og konkurransesituasjon
- spesialisert kunnskap om strategiske prosesser, dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
- gjennomføre selvstendige strategisk analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser, og samtidig kunne være kritisk til ulike informasjonskilder
- forstå hva som kreves for utarbeidelse- og implementering, så vel som operasjonalisering av strategi i en organisasjon
- analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre analyser og ta reflekterte valg
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
- kan bidra til nytenkning og innovasjoner innenfor eget virksomhetsfelt
- har omfattende innsikt i etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAFYS4000 Kunnskapsgrunnlag og praksis i fysioterapi, 20 stp.