EPN-V2

MAMUS4100 Fysioterapi for muskelskjelettskader, sykdommer og plager - del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Therapy for Musculoskeletal Conditions - Part 1
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
  • Studenten må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan prosjektoppgaven skal løses. Prosjektskissen utarbeides sammen med bedriften/organisasjonen og må godkjennes av veileder ved OsloMet før prosjektet kan begynne.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veileder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.

Frist for prosjektskisse og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere nyere kunnskap om de vanligste MUSSP
  • kan kritisk vurdere dagens undersøkelses- og behandlingsmetoder, inkludert bruk av standardiserte instrumenter for de mest vanlige MUSSP
  • kan kritisk vurdere organisering og kvalitet av helsetjenester, og fysioterapeuters rolle i tverrfaglig samarbeid og samhandling
  • kan redegjøre for kunnskap om arbeid og MUSSP, og kritisk vurdere dagens tiltak for å fremme arbeidsdeltakelse og hindre langvarig sykefravær
  • kan redegjøre for implementeringsmetoder for godt dokumentert kunnskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke den kunnskapsbaserte praksismodellen i analyse av de mest vanlige MUSSP
  • anvende og kritisk reflektere over nyere kunnskap om de vanligste MUSSP
  • anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte instrumenter i klinisk praksis
  • anvende og kritisk reflektere over nyere kunnskap om arbeid og muskelskjeletthelse
  • implementere godt dokumentert kunnskap i praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • bidra til å øke kvalitet ved dagens helsetjenester
  • bidra til å fremme arbeidsdeltakelse og hindre langtidssykefravær

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått eksamen i MAHEL4100 er en forutsetning for å starte på MAHEL4300.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer 
  • kan drøfte betydningen av barn og unges fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling og helse  
  • kan kritisk vurdere egnede pedagogiske metoder, helsekommunikasjon og relasjonsbygging rettet mot barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
  • kan gjøre rede for betydningen av å støtte barn og unge som pårørende i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
  • kan vurdere kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
  • kan drøfte betydningen av inkludering og likeverd
  • kan gjøre rede for betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for barn, unge og deres familie/omsorgsgivere
  • kan gjøre rede for veiledning av, rekvirering og administrering av prevensjonsmidler, herunder langtidsvirkende prevensjonsmidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid på ulike nivå, til barn, unge og deres familie/omsorgsgivere  
  • kan anvende relevante metoder for selvstendig å vurdere barn og unges fysiske og psykiske helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
  • kan bidra i forebygging, identifisering og avverging av psykososiale belastninger i barn og unges miljø
  • kan veilede om ernæring og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskap om barn og unges bruk av digitale arenaer for å kunne iverksette tiltak ved behov
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske tilnærminger i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere

Generell kompetanse

  • kan analysere og anvende kunnskapsbaserte metoder innenfor skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom  
  • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen overfor barn og ungdom og deres familie/omsorgsgivere
  • kan analysere faglige problemstillinger og vurdere behov for tiltak, arbeide tverrfaglig og henvise videre ved behov
  • kan bidra til en kultursensitiv tilnærming til barn, ungdom og deres familie/omsorgsgivere
  • kan bidra til trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgivere

Vurdering og eksamen

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: Inntil 2000 ord.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med MAFYS4000 Kunnskapsgrunnlag og praksis i fysioterapi, 20 stp.