EPN-V2

MALKA212 Utdyping av grunnleggende begrep i atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Refinement of Behavior Analytic Terms
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Forkunnskapskrav

Coursework requirements from MALK4000-401, MALK4000-403 and MALKA211 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA212.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student can

  • differentiate between classical and operant conditioning, and provide examples of interaction between classical and operant conditioning
  • describe the contingency in respondent and operant conditioning, and differentiate between contingency and contiguity
  • give satisfactory accounts of aspects of concepts in classical conditioning, including reflexes, conditioning procedures and their effectiveness, and experimental methods
  • give satisfactory accounts of aspects of concepts in operant conditioning, including reinforcement, punishment, reinforcement schedules, stimulus control, motivating operations, higher order classes, and molar and molecular analyses

Skills

The student can

  • distinguish between motivating operations and discriminative control
  • differentiate between extinction and forgetting
  • decide whether conditioning and extinction has taken place
  • interpret data from cumulative records, generalization gradients, histogram, and contingency spaces
  • discuss ethical issues when using nonhuman animal subjects in research

Competence

The student can

  • evaluate whether a behavior is the result of classical or operant conditioning
  • predict whether and how relevant environmental variables might affect the immediate and future probability of behavior
  • evaluate whether desired stimulus control is established or not

Arbeids- og undervisningsformer

In the BSCA specialisation, campus-based lectures and seminars are the main teaching methods, in addition to study questions and student presentations. The lectures will partly be based on Interteaching sequences using readings from the curriculum. Texts used for Interteaching are announced in the digital learning platform of the university. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling og analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet.

Vurdering og eksamen

Studenten må ha bestått alle emner fra første studieår, og kan maksimalt mangle ett bestått emne fra andre studieår.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten 

  • kan gjøre rede for forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
  • kan beskrive sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
  • kan gjøre rede for styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
  • kan gjøre rede for forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt  

Ferdigheter 

  • Studenten 
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre
  • kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
  • kan beskrive, analysere og diskutere prosjektets problemstilling og resultater opp mot annen publisert vitenskap
  • kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisninger på en enhetlig og korrekt måte
  • kan drøfte, vurdere og argumentere for egne faglige vurderinger gjennom opposisjon- og respondentskap 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid
  • kan reflektere muntlig og skriftlig om faglige og vitenskapelige problemstillinger 

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer laboratorieøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på laboratoriet.