EPN-V2

MAKRE4300 Sykepleiefaglig ledelse, samhandling og teknologi i kreftomsorgen Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Nursing Leadership, Collaboration and Technology in Cancer Care
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
  • har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
  • kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
  • kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
  • kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
  • kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
  • kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger mellom tjenestenivå
  • kan drøfte ulike prinsipper innen kommunikasjon, veiledning og undervisning av kolleger, studenter og samarbeidspartnere
  • kan identifisere stressreaksjoner, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres hos kreftsykepleier
  • kan gjøre rede for helsepedagogikk og ulike modeller som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg hos pasienter og pårørende
  • kan selvstendig beskrive lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan gjøre rede for e-helse, informasjons- og velferdsteknologi som er vesentlig for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet
  • kan gjøre rede for etiske aspekter ved bruk av teknologi til pasienter med kreftsykdom
  • kan gjøre rede for hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant helsepersonell

Ferdigheter

Studenten

  • kan sikre kvalitet og informasjonsflyt gjennom pasientforløpet i samarbeid og på tvers av tjenestenivåene
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i faglige etiske utfordringer
  • kan analysere pasienter og pårørendes ressurser og helsekompetanse og gjennomføre relevante tiltak
  • kan ta imot veiledning på egen yrkesutøvelse for å identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma
  • kan inneha en ledende rolle i pasientomsorgen
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike digitale informasjonskilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter til å tilrettelegge for rehabilitering i møtet med pasienter med senkomplikasjoner og deres pårørende
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til selvstendig å koordinere tjenester, lede nettverksgrupper og tverrfaglige team på tvers av tjenestenivåene for å ivareta pasientsikkerhet og kontinuitet
  • kan anvende sine kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i forpliktende tverrprofesjonelt samarbeid på tvers av tjenestenivå
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode
  • bred kunnskap om nyere forskning innen bacheloroppgavens ergoterapifaglige tema

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide en problemstilling og prosjektplan
  • utarbeide abstrakt og bacheloroppgave basert på tradisjoner innen forskningsformidling
  • anvende en relevant vitenskapelig metode og gjennomføre datainnsamling og analyse
  • innhente, anvende og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur fra nasjonalt og internasjonalt FoU-arbeid innen valgt tema
  • diskutere, vurdere og reflektere over resultater og det som har påvirket resultatenes pålitelighet og gyldighet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre relevante prosjekter med komplekse oppgaver som strekker seg over tid og som bidrar til utvikling av teori og/eller praksis i samarbeid med andre
  • kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer
  • skriftlig formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Vurdering og eksamen

En intern sensor

Hjelpemidler ved eksamen

Sentrale temaer i emnet:

  • læreplananalyse
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring i matematikk
  • refleksjon og kritisk tenkning
  • matematikkdidaktiske innfallsvinkler til undervisning
  • tilpasset opplæring og differensiering
  • matematikkvansker
  • motivasjon og forståelse

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene.

Emneoverlapp

Ingen.