Programplaner og emneplaner - Student
MAKLI5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 50.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette er det innledende samfunnsvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelor i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i at døve og tegnspråklige er en språklig minoritet, og skal gi studentene verktøy og begreper til å beskrive og forstå tegnspråklige som en språklig minoritet i norsk og internasjonalt perspektiv.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
- kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare normale aldringsprosesser
- kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kjenner til sykepleiers rolle og andre aktuelle profesjoner i praksisfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og observere, vurdere og iverksette hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan beskrive og gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
- kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon)
- kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
- kan forholde seg til pasienter, pårørende og medarbeidere i samsvar med sykepleiernes yrkesetiske prinsipper
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- viser nøyaktighet og pålitelighet i utførelsen av arbeid knyttet til praksis
- kan ta initiativ og vise ansvar i planlegging og gjennomføring av egen praksis i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) i kommunehelsetjenesten foregår fortrinnsvis på sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (3 uker) kan være simulering og ferdighetstrening og forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.
Vurdering og eksamen
Til del 1 - Vurdering i praksis
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Individuell skriftlig oppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
Til del 2 Individuell prøve- praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test):
For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon. Fortrinnsvis veiledet av tredje års studenter (gjennomføres i høstsemesteret).
Hjelpemidler ved eksamen
Kombinert vurdering.
Del 1 Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell prøve - praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test).
- Praktisk prøve (modifisert OSCE-test, objective structured clinical examination) som inkluderer en MC-test (multiple choice), knyttet til grunnleggende ferdigheter i sykepleie og læringsutbyttene i emnet. Gjennomføres stasjonsbasert.
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
Vurderingsuttrykk
Eksamen er en 3-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamen besvares på norsk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.