Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sexual and Reproductive Health and Rights
- Studieprogram
-
Masterstudium i jordmorfagEnkeltemner knyttet til Masterstudium i jordmorfag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet fokuseres det på menneskers seksuelle og reproduktive helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv. Kvinners, ungdommers og unge voksnes seksuelle og reproduktive helse vektlegges, som en del av helsefremmende arbeid for å bedre livskvalitet og folkehelse.
Emnet er relatert til FNs bærekraftsmål som omfatter helse og likestilling mellom kjønn. Som grunnlag for å utøve helsefremmende og forebyggende arbeid i perspektiv av seksuell og reproduktiv helse vil det bli lagt vekt på veiledning, kommunikasjon og helsepedagogikk. Gjennom hele emnet vil tema diskuteres fra ulike nasjonale, globale, historiske og kulturelle perspektiver med fokus på verdier og menneskerettigheter.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere betydningen av reproduktiv helse og rettigheter i familieplanlegging, rekvirering og administrering av prevensjon og veiledning angående abort
- kan identifisere og analysere ulike typer vold og overgrep, negativ sosial kontroll og kjønnslemlestelse inkludert juridiske rettigheter og plikter i samarbeid rundt voldsutsatte
- kan anerkjenne kunnskap om kjønn, seksualitetsmangfold, seksuelle rettigheter og seksuell helse og uhelse i ulike livsfaser og i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, herunder faktorer som påvirker oppfattelsen av seksuell og reproduktiv helse
- kan gjøre rede for hormonelle endringer gjennom et kvinneliv, herunder menstruasjon og menopause
- kan analysere menneskerettigheter, inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kultur, språk, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnivå, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, kjønnsuttrykk, alder og familieform, som er relevant for jordmorfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke kunnskap om menneskerettigheter til å fremme, beskytte og støtte reproduktiv og seksuell helse og rettigheter
- har avansert forståelse for ulike brukeres individuelle behov og anvender kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter på en åpen og inkluderende måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper om kultur og mangfold for å fremme seksuell og reproduktiv helse og rettigheter på individ- og befolkningsnivå.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser som kan benyttes fleksibelt, og læring i sanntid. Dette inkluderer gruppeoppgaver og selvstudier. Det arrangeres digitale samlinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helse og teknologi - spesialisering i biomedisin. Emnet tilbys også som enkeltemne, med samme opptakskrav som for spesialisering i biomedisin.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere valg av materiale og metode for molekylær diagnostikk
- kan gjøre rede for muligheter og begrensninger i bruk av avanserte molekylære analyser
- kan drøfte resultater av molekylære analyser mot klinisk relevans
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre og kritisk tolke resultater fra utvalgte metoder innen molekylærpatologi
- kan arbeide kunnskapsbasert på eget område innen diagnostikk og forskning
- kan selvstendig vurdere molekylærpatologiske metoders egnethet i klinisk sammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere aktuelle molekylærpatologiske metoder i biomedisinsk forskning og diagnostikk
- kan kritisk vurdere, drøfte og formidle avansert forskningslitteratur
- kan bidra til å implementere molekylærpatologiske metoder i eget fagområde
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er i hovedsak nettbasert og omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver og selvstudier. I tillegg inngår en obligatorisk samling på OsloMet på ca. 3 dager som inkluderer ferdighetstrening i form av laboratoriekurs. I gruppeoppgavene inngår muntlige fremlegg der studentene får tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på sitt arbeid.
Vurderingsuttrykk
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse i digital timeplanfestet undervisning
- minimum 80 % tilstedeværelse på samling ved OsloMet
Sensorordning
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. 2000 ord (+/- 20 prosent)
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk.