EPN-V2

BLD3420 Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging Emneplan

Engelsk emnenavn
Children in need of special care and follow-up measures
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Bestått emne PPUD6000, PPUH6000 (heltidsstudium) eller PPUN6000 (nett- og samlingsbasert).

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
  • har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres plikt til å melde fra
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
  • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
  • kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
  • kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
  • kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.

Læringsutbytte

Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet gjennomføres individuelt, består av tre deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Kartlegging og dokumentasjon i form av 3 utviklingsmål relatert til egen yrkesdidaktisk kompetanse i lys av samfunnets behov for kvalifisert fagarbeidere.

Del 2: To dager hospitering i valgt yrke.

Del 3: Basert på egne utviklingsmål, skal det utarbeides et digital sammendrag og refleksjon over yrkesrelaterte utfordringer i eget programområde i videregående opplæring og samarbeid skole-bedrift. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter i grupper med hverandre vurdering. Omfang av presentasjon skal være 5 til 7 minutter.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter*. Arbeidskravet består av to deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Gruppen skriver først en kort beskrivelse av et profesjonsetisk dilemma.

Del 2: Deretter analyserer gruppen dilemmaet og reflektrerer ved hjelp av litteratur over konsekvensene og mulige tiltak. Omfang 2000 ord +/- 10 %

*I særskilte tilfeller dis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 2 individuelt, omfang 1000 ord (+/- 10%)

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Innhold

Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:

1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

  • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
  • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
  • Prinsipper for inkluderende ledelse

2. Barn med særlige behov

  • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
  • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
  • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
  • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

3. Begreper, språk og tale

  • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
  • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
  • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

  • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
  • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
  • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
  • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

  • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
  • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
  • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
  • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse

6. Oppgaveseminar

  • Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
  • Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
  • Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
  • Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang omlag 30 min.
  • Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.
  • Refleksjonsnotat i forbindelse med praksis i barnehage på 400 ord +/-10%

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
  • Deltakelse i seminar om praksis i barnehage
  • Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Del 1: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Del 2: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Hjelpemidler ved eksamen

Se programplanen

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.