EPN-V2

MAHEL4200 Familiens helse - Barn 0-5 år Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of th Family - Children 0-5 years
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på arbeid med barn i alderen 0-5 år og deres omsorgsgivere, på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie/omsorgsgivere og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familie/omsorgsgiveres hverdag tematiseres.

Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon.

Forkunnskapskrav

Arbeidskravene fra MAHEL4100 må være godkjent for å kunne starte på emnet MAHEL4200.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer 
  • kan kritisk analysere og vurdere teorier om små barns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
  • kan kritisk vurdere betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer som påvirker barns utvikling
  • kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
  • kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
  • kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for små barn og deres familie/omsorgsgivere

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
  • kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov
  • kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger i barnets miljø, blant annet i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk
  • kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn og deres familie/omsorgsgivere.
  • kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere
  • kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • godkjent nettbasert ammekurs

Vurdering og eksamen

Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. Det vil blant annet handle om å ta i bruk den yrkesfaglig kompetanse i/fra teknologi og industrifag som er relevant i for fag i ungdomsskolen (8-10 trinn). I tillegg til faglig fordypning og praksis i eget programområde. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for yrkesutøvelsen

Ferdighet

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte relevant innhold innenfor teknologi og industrifag tilpasset ungdomstrinnet
  • kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe. Faggrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Studenten skal ta utgangspunkt i 10 dagers praksis fra ungdomsskolen og utarbeide en undervisningsøvelse som er tilpasset den skolen de har hatt praksis på. Studentene skal også reflektere over praksis fra ungdomsskolen knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av emneansvarlig. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i mangfold, ungdomskultur og utdanning rettet mot ungdomstrinnet, og benytte relevant teori knyttet til temaet.

Arbeidskrav 2

Med utgangspunkt i yrkesfaglig praksis skal studenten analysere yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Studenten skal knytte dette til tilegnet kompetanse gjennom ulike læringsaktiviteter i emnet og hvordan denne kompetansen kan anvendes som yrkesfaglærer. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av emneansvarlig. Omfang: 2000 ord pr. dokumentasjon +/- 10%, + bilder/film mm. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært igjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Emneoverlapp

Individuell praktisk - muntlig eksamen:

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb