Programplaner og emneplaner - Student
MAHEL4200 Familiens helse - Barn 0-5 år Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Health of th Family - Children 0-5 years
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på arbeid med barn i alderen 0-5 år og deres omsorgsgivere, på befolknings-, gruppe- og individnivå. Barnets utvikling, familie/omsorgsgivere og hjem, samt andre arenaer som påvirker oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familie/omsorgsgiveres hverdag tematiseres.
Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger vektlegges, brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid er sentralt. Sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet vektlegges, herunder pedagogiske metoder og helsekommunikasjon.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer
- kan kritisk analysere og vurdere teorier om små barns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
- kan kritisk vurdere betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer som påvirker barns utvikling
- kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
- kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
- kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for små barn og deres familie/omsorgsgivere
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
- kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov
- kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger i barnets miljø, blant annet i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk
- kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn og deres familie/omsorgsgivere.
- kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt eller i gruppe), seminarer, eventuelt ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
- godkjent nettbasert ammekurs
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: inntil 2000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.
Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.
Vurderingsuttrykk
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Sensorordning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
- kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
- kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
- kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
Emneoverlapp
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.