EPN-V2

MAHEL4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Design and Project Description
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vise bred kunnskap om farmasøytrollen innenfor apotekets kjerneområder
  • kan vise bred kunnskap om håndtering av legemidler i apotek
  • kan gjøre rede for apotekets kvalitets- og internkontrollsystemer
  • kan beskrive og forklare hvordan rekvirering og bruk av veterinærlegemidler kan bidra til å sikre god dyrehelse og mattrygghet
  • kan gjøre rede for bruk av relevant medisinsk utstyr
  • kan beskrive nasjonal legemiddelforsyning og legemiddelberedskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan foreta selvstendige vurderinger og ekspedere legemidler etter resept og rekvisisjon i henhold til lover og forskrifter
  • kan beherske veiledning og faglig rådgivning som bidrar til forsvarlig og medisinsk riktig legemiddelbruk, basert på evidensbasert legemiddelinformasjon
  • kan identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer
  • kan gi råd om selvmedisinering og informere om livsstilsfaktorers innvirkning på helsen i dialog med apotekbrukere
  • kan utføre farmasøytiske tjenester i apotek
  • kan bedømme når egenomsorg er tilstrekkelig og når pasienten må henvises til annet helsepersonell
  • kan bruke og følge opp internkontrollsystemer, herunder apotekets prosedyrer og avvikssystem
  • kan formidle sin farmasøytiske kunnskap med faglig trygghet, både skriftlig og muntlig, til alle aktuelle grupper av kunder og helsepersonell

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for hvordan legemiddelovervåking, kvalitetssystemer og kvalitets- og forbedringsarbeid bidrar til trygg legemiddelbruk og økt pasientsikkerhet
  • har innsikt i og forståelse for egne begrensninger, kan reflektere over og være bevisst eget arbeid, egen profesjon og farmasøytens rolle i apoteket, samfunnet og i samarbeid med annet helsepersonell
  • har innsikt i og kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger i farmasøytisk yrkesutøvelse, viser respekt for brukere av farmasøytiske tjenester og gir veiledning som ivaretar brukernes integritet og rettigheter
  • kan reflektere over kvaliteten og validiteten i informasjonen som gis fra ulike informasjonskilder
  • har digital kompetanse og kan bruke digitale verktøy og ivareta digital sikkerhet

Anbefalte forkunnskaper

MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp eller tilsvarende. MAVIT4060 Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode, 10 stp

Forkunnskapskrav

Emnet omfatter 4 måneder praksis i apotek. I tillegg omfatter arbeids- og undervisningsformene forelesninger og seminarer med oppgaveløsning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene på forhånd.

Det legges også opp til diskusjoner mellom utdanningen, praksisveiledere og studenter via digitale verktøy. Studentene får tett oppfølging av veileder i apoteket og har jevnlige faglige veiledningsmøter. Underveis i praksisperioden arbeider studentene individuelt med skriftlige oppgaver relatert til praksis.

Læringsutbytte

Kombinert vurdering:

Del 1 Praksis

Vurderte praksisstudier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av ekstern praksis» i programplanens hoveddel.

Del 2 Eksamen

Individuell muntlig/praktisk eksamen, inntil 120 min.

Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet. Del 1 praksis må være bestått for å kunne avlegge del 2 praktisk eksamen. Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Arbeids- og undervisningsformer

Kalkulator.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
  • presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
  • innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

-