Programplaner og emneplaner - Student
MAFAR4300 Utvikling og produksjon av legemidler Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Development and Manufacturing of Medicinal Products
- Studieprogram
-
Masterstudium i farmasi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier og forskning knyttet til medienes strukturelle rammevilkår med særlig vekt på økonomiske og teknologiske betingelser, samt mediebruk
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk på mediefeltet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, inkludert endrede profesjonspraksiser i mediesektoren
- har kunnskap om innovasjon og verdiskaping i et medieperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
- kan formidle forskningsbasert kunnskap om medieutvikling
- kan utforme en problemstilling og en prosjektskisse for et teoretisk eller praktisk anlagt masterprosjekt innenfor medieutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
Forkunnskapskrav
Undervisningen består av forelesninger, skrivekurs og studentledede seminarer. Dette foregår fysisk på OsloMet og er ikke tilgjengelig digitalt. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Utvikle en foreløpig skisse til et masterprosjekt med en tydelig problemstilling og en teoretisk innramming. Lengde: 3-5 sider. Formålet med oppgaven er å øve studentene i å omsette teoretisk kunnskap til en konkret problemstilling som igjen kan hjelpe dem i gang med et masterprosjekt. Oppgaven er knyttet til pensum og undervisning i emnet og peker samtidig fremover mot det videre arbeidet i masterløpet.
Arbeidskrav 2: Deltagelse på skrivekurs. Formålet med skrivekurset er idéutvikling for et masterprosjekt. Skrivekurset foregår over en dag i løpet av emnet.
Arbeidskrav 3: Deltagelse på et obligatorisk studentledet seminar. Formålet med de studentledede seminarene er å få studentene i gang med refleksjon rundt temaer og teorier som undervises i emnet gjennom gruppearbeid og plenumspresentasjoner. Det obligatoriske seminaret innebærer deltagelse på en introduksjonsforelesning etterfulgt av et gruppearbeid som går over to dager.
Alle arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
For arbeidskrav 1 gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. For arbeidskrav 2 og 3 gis det ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker mulighet til kompenserende oppgaver etter avtale med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller avtalt med faglærer, får studenten ikke levere arbeidskravet, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsformen i emnet er en individuell, skriftlig 4-dagers hjemmeeksamen.
Lengde: Ca 10 sider (ekskludert forside, litteraturliste, samt eventuelle illustrasjoner og vedlegg). Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12 pkt, linjeavstand: 1,5.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to sensorer på alle besvarelser, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 8. januar 2014. Etablert av fakultetsstyret 10. april 2014. Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 20. januar og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Fjerntolking er en innføring i skjermtolking og telefontolking. Emnet vektlegger en praktisk-teoretisk innføring i tolking hvor én eller begge samtaleparter er geografisk atskilt fra tolken.