Programplaner og emneplaner - Student
MAFAR4100 Innovasjon i helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Innovation within Healthcare
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i farmasiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått - Ikke bestått
Forkunnskapskrav
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektplan
- Deltakelse ved tre obligatoriske gruppesamlinger
- Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i gruppesamling
- Gruppeoppgave i grupper 3-4 studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon i gruppesamling med medstudentrespons etter gitte kriterier
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang inntil 4000 ord.
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjekteksamen.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Masterstudium i sosialfag, studieretning barnevern er et mastertilbud for barnevernspedagoger hvor formålet er å utdanne kandidater som har inngående kunnskap om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og om hvilke forhold i samfunnet som særlig har betydning for deres velferd og hverdagsliv. Studentene skal kunne analysere det enkelte barns omsorgssituasjon, og i samarbeid med barn og familier sette i gang endringsarbeid som kan styrke barnets omsorgssituasjon og utviklingsmuligheter. Videre er formålet å videreutvikle studentenes evne til analytisk tenkning og reflektere kritisk og etisk over egen praksis. I studiet belyses forhold mellom problemforståelse og valg av tiltak og metoder som benyttes i barnevernet, samt tiltakenes teoretiske utgangspunkt. Barnevernets mandat, juridiske rammebetingelser og barn og familiers rettigheter er sentrale tema.
Barnevern er en virksomhet hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Virksomheten er normativ, og det er behov for et kritisk grunnlag for å vurdere hva som er gyldig og relevant kunnskap for praksis. Forståelser av barn og barns samfunnsmessige status er viktige premisser for barnevernets virksomhet til enhver tid. I studiet legges det vekt på hvordan barnevernet inngår i et samfunn preget av kulturell kompleksitet, sosial ulikhet og mangfold, og retter seg dermed mot barnevernsarbeid i storby. Utdanningen kombinerer praksisnær og forskningsbasert undervisning.
Programplanen og studiets innhold er basert på forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i barnevern.
Studenten bes gjøre seg kjent med lov om universiteter og høgskoler og gjeldende forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Hjelpemidler ved eksamen
Studieretningen retter seg mot barnevernspedagoger som ønsker en faglig fordypning innen barnevernsfeltet. Studiet er også relevant for arbeid med barn og unges psykiske helse, kriminalomsorg og for arbeid i barnehage og skole.
Studiet kvalifiserer til
- stillinger i kommunalt og statlig barnevern
- stillinger i andre velferdstjenester og forvaltningsenheter som retter seg mot barn og familier
- stillinger i kompetansemiljøer, forsknings- og utdanningsinstitusjoner
- opptak til ph.d.-studier
Deler av videreutdanning i Vurdering av barnets beste og videreutdanning i Juss i barnevernfaglig arbeid kan innpasses i studieprogrammet.
Vurderingsuttrykk
Opptakskravet er fullført bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i barnevern.
Opptak til enkeltemner i dette programmet har samme krav som opptak til programmet, inkludert krav om karaktersnitt på C.
Sensorordning
En kandidat med fullført studium skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om samfunnsvitenskapelige teorier og rettsforståelse relevant for barnevernet og andre velferdstjenesters virksomhetsområde
- inngående kunnskap om barn og foreldres rettigheter i møte med barnevernet
- inngående kunnskap om etiske problemstillinger i barnevernet
- vitenskapsteoretisk forståelse, med særlig fokus på profesjonsforståelse og barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag
- inngående kunnskap om analytiske perspektiver på praksis, institusjoner og sosialpolitiske intervensjoner
- spesialisert kunnskap om skjønnsutøvelse i barnevernsfaglige vurderinger og beslutninger
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse i vurderinger og beslutninger til barnets beste
- gjennomføre omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere hva som er barnets beste i lys av barnets og familiens situasjon og kontekst
- reflektere over barnevernets komplekse samfunnsmandat og rolle i samfunnet
- analysere og vurdere barnevernets metodiske framgangsmåter
- utøve profesjonelt barnevernsarbeid i en storbykontekst
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende relevant forskningsbasert kunnskap i barnevernfeltet
- kritisk vurdere sosialpolitiske tiltak og faglige anbefalinger som berører barn og familier i barnevern og tilgrensende tjenester
- kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved ny forskningsbasert kunnskap i barnevernsfeltet
- vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning og fagutvikling i barnevern