EPN-V2

MAERN4200 Klinisk ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Nutrition
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Anbefalte forkunnskaper

Fullført emnet Introduksjon til tegnspråktolking (TEGN2110)

Forkunnskapskrav

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.. Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1:

a) Undervisningsopplegg med begrunnelser som tematiserer urfolk og minoriteters historie i Norge, 750 ord (+/- 10 %). Gruppearbeid.

b) Hverandrevurdering. Gruppene gir vurdering av hverandres arbeider.

Faglærer er ansvarlig for godkjenning.

Arbeidskrav 2:

a) Muntlig fremlegg i gruppe (10-15 minutter) på seminar om psykososialt læringsmiljø.

b) Egen- og hverandrevurdering.

Faglærer har ansvar for godkjenning.

Arbeidskrav 3:

a) Individuell fagtekst om oppgitt tema, 1000 ord (+/- 10 %). Formålet er å få dypere innsikt i aktuelle temaer knyttet til forskning om undervisning og læring.

b) Egen- og hverandrevurdering.

Faglærer har ansvar for godkjenning.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Studentene skal gjennom en praktisk, estetisk uttrykks- og arbeidsform utforske faglige begreper i PEL-faget. Opplegget er omtalt i programplanen som en del av den estetiske dimensjonen. Læringsverkstedet er organisert som en tverrfaglig uke med følgende komponenter:

1. Faglig introduksjonsdag med forberedelse til gruppearbeid

2. Gruppearbeid

3. Fremlegg av gruppearbeid

Deltakelse på opplegget er obligatorisk i sin helhet. Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i PEL. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse, og det er dermed krav om å gjennomføre opplegget før eksamen avlegges. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer. Det gis ikke adgang til kompensatorisk oppgave for annet enn dokumentert sykdom.

Læringsutbytte

Tre dagers hjemmeeksamen, omfang 3000 ord +/- 10 %.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Tema 1: Læringsledelse

  • samhandling og demokratisk medvirkning
  • inkluderende læringsmiljø
  • tilrettelegging for læring
  • dialogisk undervisning
  • klasseromsforskning

Tema 2: Elevens lærings - og danningsprosesser

  • dybdelæring, kritisk tenkning og kreativitet
  • selvregulering og metakognisjon
  • digitale verktøy for læring

Tema 3: Psykososialt læringsmiljø

  • livsmestring
  • mobbing og krenkelser
  • tverrprofesjonelt samarbeid
  • overganger i skoleløpet

Tema 4: Mangfold og inkludering i et samfunnsperspektiv

  • danning og medborgerskap
  • urfolk og minoriteters rettigheter i skolen og samfunnet
  • normkritiske perspektiver

Sensorordning

Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Emnet inneholder også en introduksjon til ulike tolkeformer for kombinert syns- og hørselshemmede, inkludert grunnleggende ledsaging og beskrivelse.

Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningen.

Emnet må ses i sammenheng med praksis og emnene Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk (TEGN2300), og Introduksjon til skrivetolking (TEGN2130)

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om

  • ulike perspektiver på tolking/oversetting og konsekvenser av disse 
  • hva slags forhold som spiller inn på de valg tolken gjør i tolkesituasjonen 
  • videomediert tolking 
  • samarbeid i totolksystem 
  • gruppen mennesker med ervervet kombinert syns- og hørselshemming/døvblinde og teknikker innen tolking, ledsaging og beskrivelse for denne gruppen.

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke/oversette til og fra norsk tegnspråk i en tolkesituasjon tilpasset studenter på dette nivået 
  • forberede seg hensiktsmessig til ulike oppdrag 
  • plassere seg hensiktsmessig i ulike situasjoner 
  • initiere og foreta samtalereparasjoner på effektive måter 
  • gjenskape/oversette turtakingssignaler, sjangertrekk og prosodiske trekk i en samtale tilpasset studenter på dette nivået 
  • delta i faglig veiledning  
  • delta i faglige diskusjoner på tegnspråk 
  • utføre enkel tolking, ledsaging og beskrivelse for mennesker med ervervet kombinert syns- og hørselshemming/døvblinde.

Generell kompetanse

Studenten

  • har opparbeidet god kunnskap og bevissthet om profesjonen tolking og tolkens arbeidsoppgaver 
  • har opparbeidet en god bevissthet omkring ulike aspekter ved tekst, samtale og oversetting (simultan og konsekutiv) og om hvordan tolkers atferd påvirker samtalesituasjonen