Programplaner og emneplaner - Student
MAERN4200 Klinisk ernæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Nutrition
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført emnet Introduksjon til tegnspråktolking (TEGN2110)
Forkunnskapskrav
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.. Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1:
a) Undervisningsopplegg med begrunnelser som tematiserer urfolk og minoriteters historie i Norge, 750 ord (+/- 10 %). Gruppearbeid.
b) Hverandrevurdering. Gruppene gir vurdering av hverandres arbeider.
Faglærer er ansvarlig for godkjenning.
Arbeidskrav 2:
a) Muntlig fremlegg i gruppe (10-15 minutter) på seminar om psykososialt læringsmiljø.
b) Egen- og hverandrevurdering.
Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav 3:
a) Individuell fagtekst om oppgitt tema, 1000 ord (+/- 10 %). Formålet er å få dypere innsikt i aktuelle temaer knyttet til forskning om undervisning og læring.
b) Egen- og hverandrevurdering.
Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Studentene skal gjennom en praktisk, estetisk uttrykks- og arbeidsform utforske faglige begreper i PEL-faget. Opplegget er omtalt i programplanen som en del av den estetiske dimensjonen. Læringsverkstedet er organisert som en tverrfaglig uke med følgende komponenter:
1. Faglig introduksjonsdag med forberedelse til gruppearbeid
2. Gruppearbeid
3. Fremlegg av gruppearbeid
Deltakelse på opplegget er obligatorisk i sin helhet. Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i PEL. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse, og det er dermed krav om å gjennomføre opplegget før eksamen avlegges. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer. Det gis ikke adgang til kompensatorisk oppgave for annet enn dokumentert sykdom.
Læringsutbytte
Tre dagers hjemmeeksamen, omfang 3000 ord +/- 10 %.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Tema 1: Læringsledelse
- samhandling og demokratisk medvirkning
- inkluderende læringsmiljø
- tilrettelegging for læring
- dialogisk undervisning
- klasseromsforskning
Tema 2: Elevens lærings - og danningsprosesser
- dybdelæring, kritisk tenkning og kreativitet
- selvregulering og metakognisjon
- digitale verktøy for læring
Tema 3: Psykososialt læringsmiljø
- livsmestring
- mobbing og krenkelser
- tverrprofesjonelt samarbeid
- overganger i skoleløpet
Tema 4: Mangfold og inkludering i et samfunnsperspektiv
- danning og medborgerskap
- urfolk og minoriteters rettigheter i skolen og samfunnet
- normkritiske perspektiver
Sensorordning
Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Emnet inneholder også en introduksjon til ulike tolkeformer for kombinert syns- og hørselshemmede, inkludert grunnleggende ledsaging og beskrivelse.
Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningen.
Emnet må ses i sammenheng med praksis og emnene Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk (TEGN2300), og Introduksjon til skrivetolking (TEGN2130)
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Emneoverlapp
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om
- ulike perspektiver på tolking/oversetting og konsekvenser av disse
- hva slags forhold som spiller inn på de valg tolken gjør i tolkesituasjonen
- videomediert tolking
- samarbeid i totolksystem
- gruppen mennesker med ervervet kombinert syns- og hørselshemming/døvblinde og teknikker innen tolking, ledsaging og beskrivelse for denne gruppen.
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke/oversette til og fra norsk tegnspråk i en tolkesituasjon tilpasset studenter på dette nivået
- forberede seg hensiktsmessig til ulike oppdrag
- plassere seg hensiktsmessig i ulike situasjoner
- initiere og foreta samtalereparasjoner på effektive måter
- gjenskape/oversette turtakingssignaler, sjangertrekk og prosodiske trekk i en samtale tilpasset studenter på dette nivået
- delta i faglig veiledning
- delta i faglige diskusjoner på tegnspråk
- utføre enkel tolking, ledsaging og beskrivelse for mennesker med ervervet kombinert syns- og hørselshemming/døvblinde.
Generell kompetanse
Studenten
- har opparbeidet god kunnskap og bevissthet om profesjonen tolking og tolkens arbeidsoppgaver
- har opparbeidet en god bevissthet omkring ulike aspekter ved tekst, samtale og oversetting (simultan og konsekutiv) og om hvordan tolkers atferd påvirker samtalesituasjonen