EPN-V2

MAERN4200 Klinisk ernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Nutrition
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omfatter klinisk ernæring i helsetjenesten. Studenten lærer hvordan man kan ta kostanamnese og sette sammen en god kostholdsplan for ulike bruker og pasientgrupper. I denne sammenheng blir ulike typer spesialkost og næringstilskudd diskutert. Studenten får også innføring i regler og lovverk rundt praktisk ernæringsarbeid, inkludert ulike faggruppers rolle innen dette arbeidet

Anbefalte forkunnskaper

Gradert skala A-F.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell.

Læringsutbytte

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Mat og helse står sentralt i bærekraftsutfordringene verden står overfor. Matproduksjon bidrar til globale miljø- og klimautfordringer og usunt kosthold er blant de største årsakene til sykdomsbyrden både i Norge og globalt. De forente nasjoners (FNs) mål for bærekraftig utvikling er en global felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. For å kunne bidra til å nå bærekraftsmålene, kreves det fagfolk som har kunnskap både om utfordringene og mulige løsninger både lokalt og globalt.

I dette emnet får studentene innsikt i de globale bærekraftsmålene, og FN-systemet som en ledende aktør for å nå målene. Emnet fokuserer på hvordan ulike matsystemer og ulike produksjonsformer påvirker miljø, matsikkerhet og helse. Videre legges det vekt på hvordan en menneskerettighetsbasert tilnærming kan benyttes for å nå bærekraftsmålene og hvordan retten til mat og til helse kan fremmes som en del av internasjonale menneskerettigheter og hvilke forpliktelser staten har.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Sette sammen et kosthold til selvvalgt gruppe - omfang 1000 ord ( +/- 10%)

Vurdering og eksamen

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser (som videoer, forelesninger og kunnskapstester) med undervisning i klasserom og/eller digitalt.

Studentene velger tema for prosjektoppgave i starten av emnet, og jobber selvstendig eller i grupper med denne frem til siste samling.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Muntlig presentasjon av prosjektoppgave i plenum (individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter)
  • En hverandrevurdering (individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter) etter nærmere gitte kriterier

Vurderingsuttrykk

Prosjekteksamen (individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter), i form av en rapport (maks 2500 ord). For grupper gis det samlet eksamenskarakter til gruppa.

Emnet gjennomføres på engelsk og eksamensoppgaven gis på engelsk. Eksamen kan besvares på engelsk, norsk (bokmål/nynorsk), svensk eller dansk.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneoverlapp

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.