Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5200 Energidesign og bygningsfysikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Energy design and building physics
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course addresses educational perspectives on innovation for sustainability. Education has the potential to change current practices and contribute to the transformation of ideas, attitudes, habits and values in societies. Formal education, from kindergarten and general education through professional studies and the PhD degree, offers unique arenas for development of knowledge, skills and competencies, that is, literacies, needed to create a more sustainable future. Learning is a lifelong project and involves the transfer and use of knowledge and skills in different problem-solving situations. This course discusses the effect of education and invites reflection on changes within and across cultures and societies. It also addresses changes in the creative industries due to innovation, digitalisation, technology and globalism, and sustainable perspectives on learning and education.
The focus will be on enhancement of critical reflection, literacies and democratic participation in innovation and design for sustainability. The course invites questioning of why we act as we do and how education can contribute to critical consumption and consciousness. The course addresses the reflective citizen and invites reflection on how sustainability as part of education can change behaviour and actions, and pave the way for innovative cooperation between citizens and professionals on community environmental challenges. The course introduces perspectives on new materialism and practises of making as well as on the social lives with materials and products and their implications for cultural identities. It emphasises the exploration of future scenarios, and the candidates are invited to identify future-oriented research needs. The focus in the course may be adjusted to fit the interest of the participants of the course, in cooperation with their supervisors.
Anbefalte forkunnskaper
- MAEN4100/MAEND4100 Termodynamikk, varme og massetransport.
- MAEN4200/MAEND4200 Energibruk og inneklima.
- MAEN4300/MAEND4300 Strømningsteknikk og numeriske beregninger.
Forkunnskapskrav
Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- hvordan utvikle en fasade som skaper godt inneklima og lavt energiforbruk
- fukt og varmetransport gjennom bygningskroppen herunder vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
- elementene i passivhusdesign med hensyn på inneklima og energi
- rollene og prosessen for integrert bygningsdesign
- de viktigste kriteriene og beregningsmetodene for dagslysdesign og energieffektiv belysning
- luftstrømmer i bygninger og hvordan oppnå tette bygg
- prinsipper ved varmegjenvinning og utfordringer med disse
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende U- og g-verdier for vinduer, vegger, tak og etasjeskillere
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende termisk komfort ved fasader under solbelastning og ved lave utetemperaturer
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende kuldebroverdier
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende fukttransport gjennom konstruksjoner
- utføre beregninger og analysere resultatet vedrørende dagslysforhold i rom og energibesparelse ved dagslysstyring
- designe bygg som oppfyller kriteriene for godt inneklima og lavt energibruk
- designe og analysere ventilasjon og infiltrasjon i sammenheng med trykkforhold og utforme løsninger som er samlet energioptimale
- designe en fasade som gir termisk-, dagslys- energi- og kostnadsmessig optimal løsning
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere bygg og løse problemer knyttet til konstruktive bygningsfysiske detaljer, termisk komfort, dagslys, fukttekniske forhold og energi
- vurdere omfang og fordeling av kuldebroer samt foreslå tiltak for bygg for å unngå kondens og oppnå god termisk komfort og energibruk
- vurdere og velge riktig verktøy i forhold til problemstilling
- planlegge og utføre en bygningsfysisk analyse av de aktuelle problemstillinger i en bygning og gi relevante veiledninger
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Lectures and workshops, both theoretical and practical.
Vurdering og eksamen
Active participation in the seminars is necessary to adequately understand the course material and themes. Participation is therefore mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching and required to attend at least 80 percent of teaching days. In special cases of documented illness, the course leader may accept exceptions to this requirement. In these cases, lack of participation can be substituted with alternative arrangements such as writing a reflection note. Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed. The course requirement must be completed and confirmed within the given deadline in order to have the right to submit the final exam.
The course requirements are:
- Each candidate will arrange a practical workshop relevant to the PhD project, alone or in collaboration with other candidates. In addition, participation in a number of the other workshops is mandatory.
- 80 % attendance is required.
Hjelpemidler ved eksamen
1. Alle hjelpemilder tillatt.
2. Alle skriftlige hjelpemidler er tillatt (inkludert forelesningsnotater).
Vurderingsuttrykk
Confirmed participation in the course and accepted exam.
Portfolio exam:
- Documentation of the development and execution of a practical workshop arranged by the candidate, alone or in collaboration with other candidates.
- An individual reflection note (3000-4000 words) discussing experiences and reflections drawn from the workshop and the syllabus, relevant to the PhD project. Cover page, illustrations, and list of references come in addition.
Sensorordning
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Emneansvarlig
Assessment is pass/ fail. If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity resubmit a revised essay within a given time-period.