Programplaner og emneplaner - Student
MAEMP5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
- Omfang
- 50.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.
Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.
Forkunnskapskrav
MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.
Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Læringsutbytte
The most important teaching and learning methods for this course are workshops, lectures, group work, studio courses and tutoring.
Arbeids- og undervisningsformer
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One note of reflection. Maximum 1000 words.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individual or group portfolio examination. The portfolio consists of:
- design process documentation. Various medias if possible. Students can choose to work in groups. Maximum 3 students per group.
The examination result can be appealed.
Vurdering og eksamen
No restrictions.
Hjelpemidler ved eksamen
Grade scale A-F.
Vurderingsuttrykk
Two internal. External examiner is used periodically.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell skriftlig profesjonsfaglig oppgave med refleksjon over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen. En kort beskrivelse av særtrekk og fellestrekk mellom yrkene som inngår i utdanningsprogrammet Håndverk, design og produktutvikling inngår i refleksjonene. Dette knyttes til læreplananalyse av gjeldende læreplaner, og egne erfaringer fra 10 dagers yrkesfaglig praksis. Utvidet CV med en beskrivelse av egen kompetanse legges som et vedlegg til arbeidskravet. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og vedlegg Hensikten med arbeidskravet er at studentene kartlegger og reflekterer over egen kompetanse opp mot yrkesfaglærerrollen, beskriver sentrale læringsoppgaver og får innsyn i særtrekk og fellestrekk basert på analyser av læreplaner i utdanningsprogrammet.
Arbeidskrav 2
Individuelt praktisk tredimensjonalt produkt, som avsluttes med utstilling. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med design- prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10% +bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.