EPN-V2

MAEMP4100 Folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health, Empowerment and Health Promotion
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til folkehelsearbeid, empowerment og helsefremmende arbeid. Empowerment som begrep, prosess og resultat samt læring og mestring er sentrale fagområder. Studentene arbeider med begreper, teorier, modeller i forhold til folkehelsearbeid og folkehelsevitenskap. Samhandling, tverrprofesjonelt samarbeid og brukermedvirkning og beslutningsstøtte belyses og vurderes i et kritisk perspektiv.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan analysere sentrale faglige og helsepolitiske føringer og konsekvenser for praksis
  • kan analysere helsepersonells rolle og funksjon innenfor fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kritisk vurdere betydningen av sosial ulikhet og sammenheng mellom helse, makt og samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere betydningen av prinsippene i empowermenttenkningen (bruker som ekspert på seg selv, medvirkning og maktomfordeling)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 50% tilstedeværelse på timebelagt undervisning.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for digital kompetanse og innovasjonsprosesser i helse, samt hvordan teknologiske løsninger kan påvirke tjenesteutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • bidra til ideutvikling av tjenesteinnovasjon basert på helseteknologi eller assisterende teknologi, samt planlegge for aktiv brukerinvolvering

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over mulige gevinster og utfordringer, inkludert etiske dilemmaer, ved innføring av helseteknologi og assisterende teknologi i helsetjenestene
  • reflektere over ansvarlig bruk av kunstig intelligens i læring og i tjenesteutøvelse
  • reflektere over betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid i ideutvikling innenfor helseteknologi eller assisterende teknologi

Vurderingsuttrykk

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudie. Studentene vil arbeide med en gruppebasert prosjektoppgave gjennom emnet, der helseteknologi eller assisterende teknologi inngår. Det legges opp til underveis-tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.

Sensorordning

Ingen.

Emneoverlapp

Muntlig eksamen i gruppe på 3-7 studenter, inntil 30 minutter.