EPN-V2

MAELD4200 Fysioterapi for eldre personer med redusert funksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Elderly People with a Disability
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Eldre med store fysiske og/eller kognitive problemer utgjør hovedgruppen innen institusjonshelsetjenesten. Hovedfokus er på utredning, behandling, helsebevarende og rehabiliterende virksomhet. Emnet tar utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiver og det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av eksisterende kunnskapsgrunnlag for undersøkelse, behandling, rehabilitering og forebyggende tiltak. Emnet omhandler også prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapipraksis.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført emne MAELD4100 Fysioterapi for hjemmeboende eldre personer.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som fysioterapeut.

Det forutsettes at studenten har/eller skaffer seg tilgang til fysioterapifaglig arbeid med eldre personer ved gjennomføring av emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kritisk analysere teorier, prinsipper og begreper for kunnskapsbasert praksis i forhold til eldre personer med funksjonsnedsettelse
  • analysere egen profesjonsrolle og funksjon innen behandling og rehabilitering av eldre personer med funksjonsnedsettelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere kroppslig funksjon, aktivitet og deltakelse hos eldre personer som bor i institusjon
  • prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere ulike intervensjoner for eldre personer med funksjonsnedsettelse
  • analysere faglige og profesjonelle spørsmål knyttet til kunnskapsbasert praksis
  • integrere kunnskap fra forskning med klinisk erfaring og pasientens erfaring og preferanser
  • kritisk analysere utfordringer og barrierer ved implementering av evidensbaserte intervensjoner i klinisk praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til faglig utvikling innenfor fysioterapi for eldre personer
  • analysere faglige, profesjonelle og etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis i fysioterapi for eldre personer
  • kommunisere om fagspesifikke problemstillinger knyttet til fysioterapi for eldre personer til kollegaer, pasienter og pårørende

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema tiltak og behandling