EPN-V2

MAELD4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Design and Project Description
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

Anbefalte forkunnskaper

Individual home examination, with academic discussion questions (maxiumum 2500 words), 6 hours.

The course is taught in English. Students may also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
  • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
  • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
  • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på gruppeveiledning og på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver
  • individuell skriftlig og muntlig presentasjon av et individuelt tilpasset og dosert treningsprogram for en eldre person.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell hjemmeeksamen over tre uker, inkludert beskrivelse av et treningsprogram for en eldre person med redusert funksjon. Omfang: 2.500 ord (+/- 10 %).

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på norsk.

Vurdering og eksamen

Admission to the programme or course.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowlegde

The student

  • can discuss the importance of sex and gender, age, socio-cultural and economic contexts and living conditions, including labour, housing and social participation in relation to mental health and substance abuse
  • can analyse and discuss common ethical issues and values related to mental health care
  • can discuss the need for self-help, peer-to-peer support and voluntary work
  • can analyse the relationships between migration and experiences of traumatisation, and its impact on mental illness and substance abuse

Skills

The student

  • can analyse the interactions between gender, age, and socio-cultural context (e.g., within minority groups) concerning mental health and substance use issues and apply this knowledge to assess support needs.
  • can work at individual, group, and societal levels to promote well-being, improve daily life, and encourage social participation for individuals, their families, and support networks, including in settings like schools and workplaces
  • can support self-help, peer-to-peer work, and voluntary work with individuals experiencing mental health and substance use issues, as well as with their families and support networks
  • can analyse and critically reflect on self-perceptions, attitudes, and the influence of personal values and behaviours on work with the individual affected, their family, support network, and collaborative partners

General competence

The student

  • can apply knowledge and skills to exercise professional judgment when working with migrants, minorities, and others affected by mental health and/or substance use issues
  • can apply equitable, inclusive and culturally sensitive health- and social services

Vurderingsuttrykk

Lectures, and a variety of student active learning activities, like group work and reflections in study groups, practical exercises and simulation (SIM), and self-studies.

Sensorordning

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • 80% compulsory participation in the study group works.
  • Written assignment, in groups (3 students), 1,500 words (+/- 10 %).

Emneoverlapp

All aids are permitted as long as the candidate use literature references in accordance with existing guidelines.