EPN-V2

MABY5315 Urban Water Technology Emneplan

Engelsk emnenavn
Urban Water Technology
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course equips students with skills and knowledge in hydraulic and bioprocess modelling for urban water systems. Students will learn to use hydraulic models for designing urban storm-, wastewater, and water distribution systems, covering specifics of urban hydraulics and hydrology, as well as system planning, design and optimization.

Additionally, chemical and biochemical engineering principles will be used to learn mathematical models of bioprocesses, focusing on reaction kinetics, bioreactor operation and design in biological water treatment.

The course integrates training on software tools, such as SWMM, Mike+, Epanet, Scalgo, Matlab, and Python for hands-on experience and simulations.

Forkunnskapskrav

No formal requirements over and above the admission requirements.

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learningoutcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student will

  • have knowledge of principles of model-based design of urban water systems
  • have understanding of urban water technologies
  • know how to identify key pollutants in urban runoff
  • have knowledge in chemical conversion and biokinetic processes
  • know the design principles in water resource bioprocessing
  • have understanding of sensitivity and uncertainty analysis

Skills:

The student can

  • dimension urban water systems manually and using hydraulic software
  • optimize design and operation of reactor systems for water treatment
  • design and optimize pipe systems
  • develop and evaluate mathematical description and analysis of complex bioprocesses
  • synthesise computer codes for simulating bioreactor system processes.

General competences:

the student

  • is able to do critical analysis and evaluation of information
  • has insight in systematic and creative problem-solving
  • is able to effectively communicate with stakeholders
  • is able to handle uncertain or incomplete information
  • is able to use statistics for communication strategies.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i arbeid med å fremme helse- og omsorgstjenester som er trygge og av god kvalitet. Med helse- og omsorgstjenestene menes både offentlige og godkjente private tjenester, samt helsefremmende arbeid innen offentlig og privat sektor. Emnet gir en innføring i organisering og ledelse av helse- og omsorgstjenestene, og forbereder til tverrprofesjonelt kvalitetsforbedrende arbeid. Gjennom emnet vil studentene lære om ulike modeller innen kvalitetsforbedring, og om samspillet mellom brukerkunnskap, erfaringsbasert kunnskap og forskningsbasert kunnskap i kliniske beslutningsprosesser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for helse- og omsorgstjenestens styring, organisering og rammer
  • kan gjøre rede for hva som karakteriserer en tjeneste av god kvalitet
  • kan drøfte prioriteringskriterier og etikk i helse- og omsorgstjenesten
  • kan gjøre rede for ledelsesstrategier i arbeid med innovasjon og implementering av kunnskapsbasert praksis
  • kan drøfte FNs bærekraftsmål og spesielt mål 3, God helse og forståelse for sammenhengen mellom helse og bærekraftig samfunnsutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende modeller for kvalitetsforbedring (forberede, planlegge, utføre, evaluere og implementere)
  • kan anvende ulike kvalitetsindikatorer til å analysere kvalitetsforbedrende prosjekter
  • kan bidra i kvalitetsforbedring med grunnlag i relevant fagkunnskap, forskning og brukermedvirkning
  • kan gi strukturert tilbakemelding og vurdering til medstudenter på kvalitetsforbedringsarbeid i prosess
  • kan gjennomføre systematisk kunnskapssøk relatert til spesifikke forskningsspørsmål

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter til å gjennomføre kvalitetsarbeid, inkludert å bidra til å implementere kunnskapsbasert praksis
  • kan bidra i tverrfaglig samarbeid i kvalitetsforbedring av helse- og omsorgstjenestene på individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå
  • kan bidra til utfasing og implementering av metoder og teknologi for å bedre kvaliteten på tjenestene

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til to seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar og selvstudier. Studentene fordeles i grupper. Hver gruppe velger et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt som de skal forbedre/kvalitetsutvikle. Studentene vil underveis i emnet gjennomføre en hverandrevurdering der studenter gir tilbakemelding.

Emnet og tilhørende læringsmateriale vil i sin helhet være på engelsk. Studentgruppene kan imidlertid velge å levere skandinavisk (norsk, svensk eller dansk) eller engelsk eksamensbesvarelse, avhengig av om det er deltakende utvekslingsstudenter i sin eksamensgruppe.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Muntlig presentasjon av et avgrenset kvalitetsforbedringsprosjekt, i gruppe på inntil 6 studenter
  • Én hverandrevurdering i gruppe på inntil 6 studenter

Sensorordning

Part 1)Two internal examiners

Part 2) Two internal examiners

External examiners are used regularly

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneoverlapp

Bestått - ikke bestått.