EPN-V2

MABY4900 Timber building engineering Emneplan

Engelsk emnenavn
Timber building engineering
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning, praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og karrierelæring, og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

Anbefalte forkunnskaper

  • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
  • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
  • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
  • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
  • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
  • Omsorg ved kriser
  • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
  • Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 15 dager yrkesfaglig praksis

Læringsutbytte

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has advanced knowledge of physical, thermal, hygric, mechanical and other properties of wood and timber products
  • has advanced knowledge of wood technology and timber building construction.
  • is capable of giving an account of standards and requirements for timber buildings and structures with regard to building physics, fire design, acoustics and structural analysis.
  • is capable of assessing climate adaptation solutions for building envelopes and components in timber buildings.
  • has specialized knowledge of the advantages and disadvantages of wood as building material as well as the optimum combination of timber with other buildings materials.
  • is capable of taking the reuse potential of timber products into a life cycle assessment.

Skills:

The student is capable of:

  • using analysis methods and calculation tools related to hygrothermal performance, sound proofing and fire resistance of timber building components, according to TEK17 and relevant Norwegian standards, e.g. NS 3516, NS 3512 osv.
  • designing common building components and building based on Eurocode 5
  • explaining relevant standards and requirements for building materials and components, and assessing documentation from manufacturers/suppliers.
  • combining analysis methods for building physics, structural engineering, fire design, acoustics and life-cycle assessments in the choice of materials, components and design.
  • criticizing and justifying choices of materials, components and design in relation to climate-related and other loads as well as the building type and use.
  • planning and creating a comprehensive sustainable timber building design, including a description of the materials and components used in the building envelope, the load bearing system and the internal building elements.
  • interpreting simulation tool results to revise and optimize the proposed design

General competence:

The student is capable of:

  • explaining the background for user-related, societal and environmental requirements for buildings.
  • applying relevant regulations, instructions and documentation.
  • presenting results in a scholarly, professional manner with the help of written reports and oral presentations.
  • using scholarly articles to keep up with latest developments in the field
  • working in teams

Innhold

Leiv Bjelland

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Formidling av arkivfaget, eller et spesifikt aspekt av arkivfaget, for en spesifisert målgruppe (f.eks. ledere, saksbehandlere, skoleelever eller et allment publikum)

Oppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer, og leveres som tekst eller video. Andre formidlingssjangere kan avtales med emneansvarlig.

Tekster levert individuelt skal ha et omfang på fire sider, med skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.. For gruppebesvarelser blir det én side tillegg pr. gruppemedlem (5 sider for to studenter, 6 sider for 3 studenter.) Videoer levert individuelt bør vare i 2-3 minutter; dette tilsvarer 200-300 ord. For gruppebesvarelser blir det 80 ord tillegg pr. ekstra gruppemedlem (280-380 ord for to studenter, 360-460 ord for 3 studenter.)

Formålet med arbeidskravet er å øve seg i å formidle arkiv i en ikke-akademisk sjanger.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 5-7 sider (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Individuell praktisk - muntlig:

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 35 minutter (20 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ordinær eksamen.
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - muntlig eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneansvarlig

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.