Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4410 Genomisk analyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Genomic Analysis
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
On successful completion of the course the student has the following learning outcomes classified as knowledge:
Knowledge
The student can
- describe and discuss radical behaviorism as a philosophy of science
- describe and discuss important aspects of verbal behavior
- describe and discuss verbal governance and contingency shaping of behavior
- describe and discuss principles involved in joint control
- describe and discuss important aspects of stimulus equivalence
- describe and discuss the naming hypothesis
- describe and discuss Relational Frame Theory
- describe and discuss problem-solving, thinking, remembering, and higher-order classes of behavior
Skills
The student can
- analyze variables influencing complex human behavior
- present theories of complex human behavior and the scientific data underlying these theories in a manner striving for fairness, honesty, and excellence
Forkunnskapskrav
Campus-based lectures, discussion from readings, exercises and Interteaching are the main teaching methods. Literature from the curriculum for the Interteaching sequences are announced at the university’s digital learning platform. Feedback is used on written assignments.
Læringsutbytte
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
Arbeids- og undervisningsformer
Authorized materials: Norwegian-English dictionary
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Grade scale A-F
Vurdering og eksamen
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Hjelpemidler ved eksamen
I det valgfrie emnet MJ4800 Vitenskapelig assistent tilknyttes studenten et forskningsprosjekt ledet av en vitenskapelig ansatt ved institutt for journalistikk og mediefag, og deltar i gjennomføringen av dette. Deltagelsen skal munne ut i en relevant faglig produksjon. Emnet kan kun tas én gang.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Studentene må ha fullført og bestått emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning, og MED4100 Innføring i forskningsmetode eller tilsvarende metodeemne, før man kan ta emnet Vitenskapelig assistent.
Opptakskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i utviklingen av et forskningsprosjekt
- har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for studieretningen og forskningsprosjektet
- har avansert innsikt i kvantitative og/eller kvalitative metoder og kunnskap om hva som styrer metodevalg
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
- kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon, også metodisk, rundt egen forskerrolle
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
- har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
Emneoverlapp
Ved gitt anledning utlyses det plasser tilknyttet forskningsprosjekter ved masterstudiet. Studenten kontakter selv prosjektleder og melder inn ønske om plass på forskningsprosjektet. Forskningsleder avgjør om det er plass til studenten og melder fra om dette.
Det lages en avtale om innholdet i det vitenskapelige assistansearbeidet, som i omfang skal tilsvare 6 uker fulltidsstudier. Prosjektleder veileder studenten i henhold til avtalen i for- og etterkant av arbeidet. Arbeidet skal ende i en faglig relevant produksjon.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.