EPN-V2

MABIO4210 Biokjemiske og cellebiologiske analysemetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Methods in Biochemistry and Cell Biology
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet danner et teoretisk og praktisk grunnlag for å kunne vurdere valg og utførelse av metoder som er aktuelle både i dagens og framtidens medisinske diagnostikk og forskning. Dette omfatter immunologiske, biokjemiske, celle- og molekylærbiologiske metoder. I det praktiske arbeidet benyttes et utvalg av metodene.

Anbefalte forkunnskaper

Eksamen vurderes til A-F.

Forkunnskapskrav

I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.

Læringsutbytte

Emnet vektlegger utvikling av studentenes relasjoner i samarbeid og konflikter. Gjennom teori og praktiske øvelser skal studentene få økt forståelse for sosial og emosjonell kompetanse i et læringsmiljø preget av mangfold. Samtidig skal studentene bidra i ledelse av læring og utviklingsprosesser i et systemperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer samt ferdighetstrening i form av laboratoriearbeid. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene på forhånd og deler av undervisningen vil være organisert som omvendt undervisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplandelen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
  • har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
  • kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
  2. Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:

    1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
    2. Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.

Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.

Eksamen vurderes til A-F.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt.

Emneoverlapp

  • Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
  • Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
  • Verktøy og strategier i kommunikasjon
  • Relasjonsbygging
  • Etiske aspekter i coaching