EPN-V2

MAART5100 Emosjoner og relasjoner i kunstterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Emotions and Relations in Art Therapy
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter blikket mot alternative formidlingsarenaer for kunst og kultur i samfunnet. Emnet åpner for diskusjon og refleksjon over hvordan barn, unge og andre lærende opplever, sanser, forstår og reflekterer over kunst- og kulturuttrykk. Aktuelle samfunnstematikker og inkludering av kulturelle perspektiver er vesentlig i emnet. Emnet retter seg primært mot barn og unge, men innholdet vil også inkludere andre målgrupper. Slike målgrupper kan være flyktninger, mennesker med funksjonshemninger, innvandrere, eldre eller ulike utsatte grupper og miljøer. Faginnholdet er basert både på teknikker, teorier, metoder og innganger til formidling, og på målgruppens resepsjon som mottakelse, forståelse og refleksjon.   

Anbefalte forkunnskaper

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Forkunnskapskrav

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet er et individuelt notat i vitenskapsteori med selvvalgt problemstilling ut fra pensum. Notatet skal være på 6-8 sider.
  • Arbeidskrav 2: Arbeidskrav i kvalitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.
  • Arbeidskrav 3: Arbeidskrav i kvantitativ metode. Studentene leverer et notat på 5-6 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.

Formålet med arbeidskravene er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

Arbeids- og undervisningsformer

The grades are "pass" or "fail". The requirement for "pass" is that the paper builds on insights from the first part of the course and outlines ideas on how an analysis and journal article can be planned on this basis. The paper must be graded «pass» in order for the student to pass the course.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:  

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger 
  • 9-10 timers gjennomført praksis
  • En dokumentert og gjennomført formidling knyttet til en alternativ læringsarena

Manglende deltakelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen, før eksamen.  

Vurdering og eksamen

All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

  • Tospråklighet og språkinnlæring; barn, ungdom og voksne.
  • Tospråklighet og styringsdokumenter.
  • Ord og begrepslære.
  • Leseteorier og lesing av fagtekster.
  • Arbeid med skjønnlitterære tekster i det flerkulturelle klasserommet.
  • Organisering av tospråklig opplæring og lesing i kontekst.

Sensorordning

Det anbefales at studenten har grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende emnet BAL2200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.