Programplaner og emneplaner - Student
MAART4300 Kunstterapi i forebygging, behandling og rehabilitering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art Therapy in Prevention, Treatment and Rehabilitation
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag - deltidMasterstudium i estetiske fag - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunstterapi brukes i ulike fagkontekster med en rekke klientgrupper med ulike diagnoser eller problemer som påvirker den terapeutiske tilnærmingen og målsettingen. Emnet setter søkelys på hvordan studentene kan konstruere en forskningsbasert litteraturoversikt over hvordan kunstterapi brukes i de ulike kontekstene innenfor forebygging, behandling eller rehabilitering for å svare på spesifikke pasienters eller klientgruppers behov. Studentene skal, med utgangspunkt i personlig interesseområde, lære hvordan de gjennomfører en litteraturgjennomgang som kan fungere som bakgrunn for deres masteroppgave. Studentene vil få trening i akademisk skriveprosess og i profesjonelle presentasjonsferdigheter.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes det at studenten har oppnådd følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike klientgrupper, helseutfordringer og diagnoser som kan behandles med kunstterapi
- kan beskrive hvordan kunstterapi anvendes for å svare klientbehov og terapeutiske mål innenfor spesifikke områder innenfor forebygging, behandling eller rehabilitering
- kan reflektere over og kritiske vurdere tidligere forskning innen kunstterapi og hvilken betydning dette har for utøvelse av kunstterapi i en spesifikk kontekst med en distinkt klientgruppe og/eller diagnose
Ferdigheter
Studenten
- har inngående ferdigheter til å gjennomføre en litteraturgjennomgang, skrive akademisk og oppsummere kunnskap fra tidligere forskning
- kan bruke relevante digitale verktøy i gjennomføring av litteraturgjennomgang, håndtere data, referanser og skriving
- kan presentere og formidle forskningsbasert kunnskap fra et spesifikt felt innen kunstterapi og delta i konstruktive faglige diskusjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere og vurdere ulike tilnærminger innenfor kunstterapeutisk forskning og anvende forskningsbaserte argumenter i faglige diskusjoner
- kan gjennomføre og skrive en selvstendig litteraturgjennomgang om kunstterapi
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er en kombinasjon av samlinger, digital undervisning og individuell skriving. Undervisnings- og læringsformer inkluderer forelesninger, veiledning, gruppediskusjoner og presentasjoner. Emnet bruker ulike studentaktive læringsmetoder som støtter lese- og skriveprosessen. Mellom samlingene vil det være digital undervisning der studentene vil presentere og diskutere sin pågående litteraturgjennomgang i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- Gjennomført en presentasjon til medstudenter og lærereArbeidskrav kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk.
Dersom emnet undervises på engelsk, må presentasjonen holdes på engelsk.
Vurdering og eksamen
This course is an introduction to Strategic HRM (Human Resource Management). HRM is critical for the survival of all types of organizations. Strategic HRM includes all activities concerning managing people and work within a company. Good leadership of human resources promotes effectiveness and profits organizations. This course introduces basic theories relevant for HRM, specifically focusing on core activities such as recruitment, performance management, human resource development and the employee-organization relationship. This course also introduces evaluation tools and methods used within the HR field. Strategic HRM will both be discussed and analyzed on an international and national level, with specific issues such as international recruitment and diversity management at the fore.
Language of instruction is English.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
None
Sensorordning
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- broad knowledge about the strategic significance of HRM
- broad knowledge concerning relevant HRM activities, specifically selection, performance management and human resource development
- insight into the different stages within the recruitment process starting from job analysis to hiring procedures
- knowledge about systems and methods for performance management and human resource development in organizations
- insight into the significance of managing diversity
- insight into how national culture may affect HRM practices
- knowledge about methods commonly used to measure human resource and performance development
- knowledge about how to conduct employee appraisals and how to utilize appraisals for career development
Skills
The student can
- prepare a job analysis and plan the different steps of a recruitment process
- interpret different tests commonly used to measure human resource and performance development
- actively contribute to the implementation, follow-up and conclusion of a recruitment process
- use relevant methods to analyze human resource needs of an organization
- use relevant methods to follow-up employees regarding performance and competence development
General competence
The student has
- understanding of ethical issues regarding recruitment processes, performance management and career development