Programplaner og emneplaner - Student
M1GRL2100 RLE 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Religion, Philosophy of Life and Ethics 1, subject 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Se emnets innledningstekst.
Innledning
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Innhold
Emnet omfatter følgende hovedtema: Jødedom, kristendom, islam, KRLE-fagets historie og rammer, samt fagdidaktikk. I tråd med vektleggingen på skolefaget i trinn 1-7, legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der man særlig ser på arbeidet i skolen med fortellinger, høytider, etikk, estetikk og på ulike former for religions- og livssynsutøvelse.
I forbindelse med praksis skal studenten særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, begynneropplæring og hjem - skolesamarbeid og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.
Studentene skal bli kjent med sentral forsking i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til tidlig utvikling hos barn når det gjelder religion, livssyn og etikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.
Arbeidet med de grunnleggende ferdighetene er i hovedsak knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med vekt på arbeid med fortellingsstoff.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten kan ha med seg egne notater.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for eksamen kan avlegges:
- Individuelt notat om vurdering og veiledning av en autentisk tekst skrevet av en flerspråklig elev. Omfang: 800 - 1000 ord.
Studentene skal ha kunnskap om hvordan kommunikasjon henger sammen med kultur, normer og verdier. Hovedformålet med arbeidskravet er at studentene skal vise hvordan de på bakgrunn av sin kunnskap om flerkulturell kommunikasjon kan gi språklig veiledning til elever i det flerkulturelle klasserom.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.