EPN-V2

M1GPE5100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy 2, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan analysere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
  • kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen

Innhold

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt tre oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 3000 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen; det blir gitt ny oppgavetekst.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske faglige aktiviteter, og at alle arbeidskrav er godkjent

Arbeidskrav 1:

Studentledet time

  • Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
  • Godkjenning av arbeidskravet forutsetter 60 prosent obligatorisk deltagelse på alle studentledete timer gjennom semesteret. Obligatorisk deltagelse er begrunnet med at utprøving av ulike læringsaktiviteter forutsetter en viss klassestørrelse for å kunne gjennomføres.
  • Innhold og organisering av studentledet time:
    • Studentene skal i gruppe planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg på ca. 30 minutter for medstudenter i et tema fra emneplanen
    • I etterkant av gjennomført undervisning: med utgangspunkt i medstudenters respons og egenrefleksjon skal gruppen skrive et pedagogisk refleksjonsnotat på mellom 1000-2000 ord.
    • Refleksjonsnotatet godkjennes av faglærer

Formålet med arbeidskravet er å prøve ut ulike undervisningsformer og reflektere over faglige læringsprosesser i et profesjonelt fellesskap.

Arbeidskrav 2:

Deltagelse i utdanningspolitiske og pedagogiske debatter

  • Deltakelse i pedagogiske debatter. Arbeidskravet har en individuell del og en del som gjennomføres i gruppe. Nærmere informasjon blir gitt i undervisning.

Formålet med arbeidskravet er å få øvelse i å kritisk analysere og delta i autentiske utdanningspolitiske og pedagogiske debatter. Faglærer godkjenner at deltakelse er gjennomført på tilfredsstillende måte.

Arbeidskrav 3:

Utvikling av egen læreridentitet og pedagogiske grunnsyn

  • Dette arbeidskravet har både en individuell del og en del som skal gjennomføres i gruppe.
    • Individuell del: Studenten skal i en oppsummerende tekst beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og pedagogisk grunnsyn med bakgrunn i praksismappa og refleksjonslogger gjennom lærerstudiet (400 - 500 ord)
    • Gruppearbeid: Med utgangspunkt i egne tekster og relevant faglitteratur skal en gruppe studenter forberede og lage en felles podcast på 10-15 minutter der de har en meta-samtale om lærerrollen.
    • Studentgruppa gjennomfører en hverandrevurdering av en annen podcast. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å få trening i å kunne beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og profesjonelle kompetanse gjennom et profesjonsstudie. Videre skal arbeidskravet bidra til at studenten ser sin egen utvikling i lys av medstudenters erfaringer, styringsdokumenter og etiske og profesjonsfaglige perspektiv.

Arbeidskrav 4:

Pedagogisk praksis i et historisk perspektiv

  • Obligatorisk deltagelse på ekskursjon. Obligatorikk er begrunnet i at arbeidskravet kun kan gjennomføres ved deltagelse på ekskursjon.
    • Studentene skal besøke en institusjon utenfor egen lærerutdanning som utgangspunkt for å belyse skolen i et historisk perspektiv. En slik institusjon kan for eksempel være et museum, et teaterstykke, en utstilling, eller en skole med lang historie.
    • Ekskursjonen skal dokumenteres i form av en digital fortelling. Fortellingen skal lages av en studentgruppe (lengde 3-8 minutter).
    • Gruppene gjennomfører hverandrevurdering av utvalgte digitale fortellinger. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å tilegne seg kunnskap om norsk skolehistorie og formidle kunnskapen i en digital fortelling.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for elever med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om utvalgte spesifikke lærevansker og fysiske funksjonsnedsettelser
  • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, implementere og evaluere spesialpedagogiske tiltak
  • samarbeide med relevante instanser for å sikre at elever med behov for spesialundervisning får gode overganger mellom ulike trinn på skolen, og mellom skole og arbeidsliv
  • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et samfunn preget av mangfold
  • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling

Vurderingsuttrykk

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, utprøvinger i praksis, arbeid med pensumlitteratur, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg, mm.

Emnet har to samlinger på campus (1. og 3.samling) og én digital samling (2.samling).

Sensorordning

Emnet har tre arbeidskrav som må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Et skriftlig gruppearbeid (grupper på 2 til 4 studenter) basert på en selvvalgt situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring (hypotetisk eller reell) der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak samt planlegging av gjennomføring av tiltaket inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

Arbeidskrav 2

Et skriftlig gruppearbeid (samme gruppe som arbeidskrav 1), som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Dette arbeidskravet bygger videre på emnets første arbeidskrav. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

Arbeidskrav 3

Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat om egen læringsprosess og læringsutbytte fra videreutdanningen. Omfang 750 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

Formålet med emnets arbeidskrav er at studentene viser kunnskap og kompetanse til å analysere en spesialpedagogisk utfordring samt å planlegge, implementere og evaluere relevante tiltak. Videre skal arbeidskravene få studentene til å reflektere kritisk over egen pedagogisk praksis og læringsprosess.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.