EPN-V2

M1GPE5100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy 2, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
  • har kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme strategier for migrering av digital informasjon
  • kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
  • har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk

Innhold

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske faglige aktiviteter, og at alle arbeidskrav er godkjent

Arbeidskrav 1:

Studentledet time

  • Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
  • Godkjenning av arbeidskravet forutsetter 60 prosent obligatorisk deltagelse på alle studentledete timer gjennom semesteret. Obligatorisk deltagelse er begrunnet med at utprøving av ulike læringsaktiviteter forutsetter en viss klassestørrelse for å kunne gjennomføres.
  • Innhold og organisering av studentledet time:
    • Studentene skal i gruppe planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg på ca. 30 minutter for medstudenter i et tema fra emneplanen
    • I etterkant av gjennomført undervisning: med utgangspunkt i medstudenters respons og egenrefleksjon skal gruppen skrive et pedagogisk refleksjonsnotat på mellom 1000-2000 ord.
    • Refleksjonsnotatet godkjennes av faglærer

Formålet med arbeidskravet er å prøve ut ulike undervisningsformer og reflektere over faglige læringsprosesser i et profesjonelt fellesskap.

Arbeidskrav 2:

Deltagelse i utdanningspolitiske og pedagogiske debatter

  • Deltakelse i pedagogiske debatter. Arbeidskravet har en individuell del og en del som gjennomføres i gruppe. Nærmere informasjon blir gitt i undervisning.

Formålet med arbeidskravet er å få øvelse i å kritisk analysere og delta i autentiske utdanningspolitiske og pedagogiske debatter. Faglærer godkjenner at deltakelse er gjennomført på tilfredsstillende måte.

Arbeidskrav 3:

Utvikling av egen læreridentitet og pedagogiske grunnsyn

  • Dette arbeidskravet har både en individuell del og en del som skal gjennomføres i gruppe.
    • Individuell del: Studenten skal i en oppsummerende tekst beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og pedagogisk grunnsyn med bakgrunn i praksismappa og refleksjonslogger gjennom lærerstudiet (400 - 500 ord)
    • Gruppearbeid: Med utgangspunkt i egne tekster og relevant faglitteratur skal en gruppe studenter forberede og lage en felles podcast på 10-15 minutter der de har en meta-samtale om lærerrollen.
    • Studentgruppa gjennomfører en hverandrevurdering av en annen podcast. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å få trening i å kunne beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og profesjonelle kompetanse gjennom et profesjonsstudie. Videre skal arbeidskravet bidra til at studenten ser sin egen utvikling i lys av medstudenters erfaringer, styringsdokumenter og etiske og profesjonsfaglige perspektiv.

Arbeidskrav 4:

Pedagogisk praksis i et historisk perspektiv

  • Obligatorisk deltagelse på ekskursjon. Obligatorikk er begrunnet i at arbeidskravet kun kan gjennomføres ved deltagelse på ekskursjon.
    • Studentene skal besøke en institusjon utenfor egen lærerutdanning som utgangspunkt for å belyse skolen i et historisk perspektiv. En slik institusjon kan for eksempel være et museum, et teaterstykke, en utstilling, eller en skole med lang historie.
    • Ekskursjonen skal dokumenteres i form av en digital fortelling. Fortellingen skal lages av en studentgruppe (lengde 3-8 minutter).
    • Gruppene gjennomfører hverandrevurdering av utvalgte digitale fortellinger. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

Formålet med arbeidskravet er å tilegne seg kunnskap om norsk skolehistorie og formidle kunnskapen i en digital fortelling.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell semesteroppgave på 4500 ord +/-10 % der studenten drøfter lærerens profesjonelle utvikling. Det er et krav at oppgaven bygger på alle de fire arbeidskravene som studentene har gjennomført i semesteret. Oppgaven skal også inneholde en etisk og profesjonsfaglig metarefleksjon der studenten kan bruke egne erfaringer fra praksisperioder. Videre skal studenten trekke inn pedagogisk faglitteratur og drøfte utvikling av egen lærerrolle i samspillet mellom praksis og teori.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides én gang.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der hele mappen har en innsatsomfang som tilsvarer 23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom.

Mappen inneholder tre oppgaver:

  1. En praktisk oppgave tilknyttet migrering av database.
  2. En praktisk oppgave tilknyttet oppbygging av uttrekk.
  3. Et skriftlig arbeid med utgangspunkt i pensum der arbeidet har et omfang på 7.600 - 10.000 tegn. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Arbeidskravene i emnet kan videreføres og inkluderes i mappeksamen, forutsatt at de bearbeides.

Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlag for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.