Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Subject 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen vurderes etter bestått/ikke bestått. Vurderingen er felles for alle medlemmer av gruppen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Håkon Larsen
Innhold
Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Begynneropplæring
- overgang barnehage - skole
- lek og vennskapsrelasjoner
- kroppslige og emosjonelle perspektiver
- fysisk læringsmiljø
- klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen
Tema 2: Barn, helse og livsmestring
- barn i vanskelige livssituasjoner
- lærevansker
- tidlig innsats sosialt og faglig
Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet
- flerspråklighet som normalitet
- anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
- inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
- skole-hjem samarbeid
- skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Se emnets innledningstekst.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
InRetten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 3 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.
Målform: Nynorsk
Arbeidskrav 2
En indviduell oppgave i IKT og PEL knyttet til det tverrfaglige temaet uteskole.
Hensikten med arbeidskravet er å gjøre seg kjent med barns forutsetninger for lek, lekende og kroppslig læring ved overgang fra barnehage til skole. Innlevering av en digital presentasjon som deles med og diskuteres i grupper klassen. Innholdskrav beskrives nærmere i oppgaveteksten.
Arbeidskrav 3
Skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til fagdidaktikk og pel.
Hensikten med arbeidskravet er at studenter får erfaring med å planlegge og reflektere over undervisning og elevers læring i begynneropplæringen.
Innholdskrav beskrives nærmere i oppgaveteksten.
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav se fagplanen.
Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaer på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 3 er følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (aksjonsforskning-læring)
- lesegruppe
- kurs i kroppsøving. Studentene skal ha kunnskap om begynneropplæring. For å oppnå dette skal studiet blant annet gi studentene innsikt i betydningen av barns behov for læring gjennom lek og aktiv fysisk utfoldelse. Det arrangeres et kurs i kroppsøving for å bidra til at studentene oppnå dette. Rammene for kurset kommer frem i eget skriv.
- tema psykososialt miljø
-
INTER1200
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 3 dager.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.