EPN-V2

M1GPE2100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om hvordan muskel- og skjelettsystemet, nervesystemet og sanseorganene er oppbygd og fungerer, samt samspillet mellom disse i det friske mennesket. Grunnleggende kunnskap i anatomi og fysiologi er nødvendig i fysioterapi for å forstå kroppens normale funksjoner og for å kunne gjennomføre undersøkelser og behandling. Emnet utgjør første del av to, og dekker grunnleggende anatomi for overkroppen (trunkus), beina, hode og halsen.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare oppbygningen av kroppens muskel- og skjelettsystem og nervesystem, og sammenheng mellom disse
  • redegjøre for sammenhengen mellom muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjonelle egenskaper
  • redegjøre for sammenhengen mellom nervesystemets struktur og funksjonelle egenskaper
  • redegjøre for sanseorganenes oppbygning og funksjon
  • identifisere og beskrive overflate strukturer av kroppen, samt beskrive fremgangsmåte for palpasjon
  • redegjøre for anatomisk normalvariasjon i muskel- og skjelettsystemet
  • redegjøre for smertefysiologi, herunder nociseptiv signaloverføring, moduleringsmekanismer og smerteprosessering i hjernen

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer i muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet med presis fagterminologi.
  • beskrive bevegelsesretninger, akser og plan med presis fagterminologi

Innhold

Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Begynneropplæring

  • overgang barnehage - skole
  • lek og vennskapsrelasjoner
  • kroppslige og emosjonelle perspektiver
  • fysisk læringsmiljø
  • klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen

Tema 2: Barn, helse og livsmestring

  • barn i vanskelige livssituasjoner
  • lærevansker
  • tidlig innsats sosialt og faglig

Tema 3: Inkludering, atferdsvansker og flerspråklighet

  • flerspråklighet som normalitet
  • anerkjennelse av samisk språk og kultur i norsk skole
  • inkluderende læringsmiljø i en mangfoldig skole
  • skole-hjem samarbeid
  • skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstudier. I noen forelesninger vil undervisningsspråket være engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være gjennomført:

  • 2-4 passeringstester etter gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes automatisk og kontrolleres av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

Sensorordning

9 studiepoeng overlapp med FYB1100 Anatomi og fysiologi - I.