Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE1200 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Subject 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om rettsregler til forebygging av adferdsvansker og omsorgssvikt (bl.a. hjelpetiltak etter barnevernsloven).
- avansert kunnskap om utsatte barn og unges rettigheter, herunder barnets rett til medvirkning
- avansert kunnskap om foreldrenes rettigheter etter omsorgsovertakelser
- avansert kunnskap om rettsreglene for tverretatlig samarbeid
- inngående kunnskap om forholdet mellom barnevernsloven og barneloven
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig identifisere og rettslig analysere juridiske problemstillinger for å sikre barns og foreldres rettigheter.
- analysere rettslige regler slik at motstridende hensyn ivaretas i avveiingen
- dokumentere rettslige vurderinger og beslutninger i henhold til grunnleggende forsvarlighet og rettssikkerhetskrav
- kritisk reflektere over legitimering av ulike tvangsinngrep overfor utsatte barn og unge, og de rettslige grensene mellom tvang og omsorg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for det rettslige grunnlaget for barnevernets rolle og samfunnsmandat
- sikre utsatte barn og unge og deres foreldres rettigheter, rettssikkerhet og menneskerettigheter.
- identifisere og analysere rettslige gråsoner, og bidra til å forebygge svikt og å endre praksis ved behov.
Læringsutbytte
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete oppgaver, domsanalyser, i tillegg til forelesninger.
Innhold
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Klasseledelse og undervisning
- klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
- arbeids- og vurderingsformer
- motivasjon og selvoppfatning
Tema 2: Profesjonsetikk
- etiske teorier
- profesjonsetiske dilemmaer i skolen
Tema 3: Læreren i organisasjonen
- læreren i profesjonsfelleskapet
- skolen som organisasjon
Tema 4: Det mangfoldige klasserommet
- identitet, livssyn og verdier
- oppvekst og sosialisering
- demokratisk kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 2000 ord (+/- 10 %).
Hensikten med arbeidskravet er å trene i å skrive juridiske tekster.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 2 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1: Profesjonsetikk
Studentene skal identifisere profesjonsetiske situasjoner fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av etiske teorier. Arbeidet presenteres muntlig (ca. 10 minutter). Formål med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forstå og reflektere over ulike etiske valg i læreres hverdag.
Arbeidskrav 2: Undervisningsplanlegging og vurdering
En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk der studentene i grupper gjennomfører undervisningsaktiviteter i norsk og matematikk i praksis. Deretter vurderer og reflekterer de over arbeidet i en skriftlig tekst på 2000 ord +/- 10 % i grupper på 2-3 og presenterer utvalgte perspektiver muntlig i et refleksjonsseminar. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering av undervisningskvalitet.
Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringa, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter næmere vurdering få én ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.
Målform: Bokmål.
Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet
Studentene skal skrive et individuelt fagnotat der de bruker perspektiver og kunnskap fra temaet ¿det mangfoldige klasserommet. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om undervisning og læring i en skole preget av pluralisme og mangfold (ca. 1000 ord).
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav, se fagplanen.
Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 2 er følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (intervju)
- lesegruppe 2
- dramakurs
- lærerverksted - øve på praksissituasjoner med estetiske læringsprosesser
- Interact - kurs i tverrprofesjonelt samarbeid omkring barnet (med arbeidskrav og pensum)
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Vurdering og eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.