EPN-V2

M1GPE1200 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.

Forkunnskapskrav

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • minimum attendance of 80% at the laboratory course
  • minimum attendance of 80% at seminars
  • approx. three written laboratory reports in accordance with specified criteria

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
  • har kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer
  • har kunnskap om forebygging av udemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet
  • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
  • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og barn i vanskelige livssituasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
  • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
  • kan analysere og håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en mangfoldig og pluralistisk skole

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige og sosialt inkluderende fellesskap i skolen
  • har innsikt i skolens ansvar for alle elevers mestring i et mangfoldig og pluralistisk samfunn

Innhold

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Klasseledelse og undervisning

  • klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
  • arbeids- og vurderingsformer
  • motivasjon og selvoppfatning

Tema 2: Profesjonsetikk

  • etiske teorier
  • profesjonsetiske dilemmaer i skolen

Tema 3: Læreren i organisasjonen

  • læreren i profesjonsfelleskapet
  • skolen som organisasjon

Tema 4: Det mangfoldige klasserommet

  • identitet, livssyn og verdier
  • oppvekst og sosialisering
  • demokratisk kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None

Vurdering og eksamen

Grade scale A-F

Hjelpemidler ved eksamen

An external and internal examiner will assess all exams

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.