Programplaner og emneplaner - Student
M1GNO3100 Norsk 2, emne 4 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian 2, Subject 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over 8 uker. Studentene arbeider selvstendig med oppgaven. Hver student vil få oppnevnt en veileder blant instituttets medarbeidere.
Forkunnskapskrav
Norsk 2 bygger på Norsk 1.
Læringsutbytte
Bacheloroppgave, individuell, maksimum 8000 ord
Etter søknad kan to studenter innvilges å skrive sammen. Forutsetningen for dette er at de har samlet inn data i fellesskap og bruker disse i BA-oppgaven.
Dersom bacheloroppgaven omtaler informasjon om persone og/eller deres atferd må OsloMet og institutt for atferdsvitenskaps til enhver tid gjeldende regler for personvern og samtykke overholdes.
Det kreves at oppgaven helt eller delvis skrives ut fra et atferdsanalytisk perspektiv. For oppgaver som skrives med utgangpunkt i et annet fagfelt enn atferdsanalyse, forventes det at oppgaven inneholder en redegjørelse for og diskusjon av atferdsanalyse opp mot oppgavens tematikk.
Innhold
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap og ha autorisasjon som helsepersonell.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap Studenten
- kan drøfte energiomsetningen og reguleringsmekanismer for denne
- kan forklare funksjon, omsetning av og behov for makro- og mikronæringsstoffer
- kan drøfte vanlige ernæringsutfordringer i forskjellige grupper i befolkningen
- kan drøfte fordeler og ulemper ved metoder som benyttes innen kostforskning
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere næringsinnhold i matvarer og sammenligne ulike matvaregruppers bidrag til det totale kostholdet
- kan beregne og vurdere innholdet av næringsstoffer og energi i forhold til behov ved hjelp av egnet verktøy
Generell kompetanse
- kan vurdere og presentere problemstillinger, resonnementer og konklusjoner knyttet til omsetning av energi og næringsstoffer
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Individuell skriftlig rapport etter oppgitt mal, i form av en kasusoppgave; Omfang: 1000 ord +/- 10%, hverandrevurdering;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Profesjonsstudier er studier av profesjoner, profesjonsutøvere og profesjonell yrkesutøvelse. Dette omfatter undersøkelser av profesjonenes samfunnsmessige rolle, deres kunnskapsmessige og etiske handlingsgrunnlag, de institusjonelle rammene for yrkesutøvelse, arbeidsmarked og karrieremønster, profesjonskvalifisering og profesjonsidentitet.
Ph.d.-programmet i profesjonsstudier skal utdanne selvstendige forskere på høyt nivå, i samsvar med anerkjente vitenskapelige og etiske prinsipper. Utdanningen skal kvalifisere for forskningsvirksomhet og annet arbeid der det stilles høye krav til vitenskapelig innsikt og analytisk tekning.
Kandidatene skal utvikle en oversikt over og innsikt i profesjonsstudier som et flerfaglig forskningsfelt preget av teoretisk og metodisk mangfold. Profesjonsstudiers flerfaglige karakter medfører at forskningen utvikles i nær forbindelse med utviklingen av teorier og metoder i tilgrensende disipliner og fagområder.