EPN-V2

M1GMU2200 Musikk 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Music 1, Part 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Musikk 1 for trinn 1-7 i grunnskolen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om musikalsk barnekultur og barns musikalske utvikling, uttrykksformer, kreativitet, identitet og faktorer som virker inn pa¿ slik utvikling
  • har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom ma¿l, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Innhold

Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 1-7 i gjeldende læreplan.

De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på trinn 1-7. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk barnekultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for helsevesenets organisering og sentrale styringsdokumenter og strategier for helsetjenesten
  • har kunnskap om kulturelt betingede oppfatninger av helse, sykdom og funksjonsnedsettelser
  • kan gjenkjenne risiko for uønskede hendelser og kjenne til metoder for systematisk oppfølging
  • har kunnskap om andre profesjoners kompetanseområde som grunnlag for samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre, tilpasse og evaluere tiltak i et behandlingsforløp, og vurdere behov for koordinerte tjenester
  • anvende kunnskap om folkehelsearbeid, rehabilitering og habilitering i møte med brukere, pasienter og pårørende
  • anvende kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering i møte med brukere, pasienter og pårørende fra ulike kulturbakgrunner
  • inkludere helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende for å styrke deres mulighet til gode helsevalg
  • anvende kunnskap om digital teknologi og tjenesteinnovasjon, både på individ- og systemnivå
  • ta initiativ, tilpasse seg ulike situasjoner og vise selvstendighet i arbeidet som fysioterapeut

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over hvordan egen og andres kompetanse kan brukes i tverrprofesjonelt samarbeid for å utvikle et brukertilpasset tjenestetilbud
  • reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med andre, samt vurdere og håndtere etiske problemstillinger
  • vurdere risiko for uønskede hendelser og behersker metoder for systematisk oppfølging av dette

Vurdering og eksamen

Eksamenen består av to deleksamener. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.

  • Deleksamen 1: Individuell undervisningspraktisk eksamen. Kandidaten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en studentgruppe. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
  • Deleksamen 2: Individuell eksamen i spill på instrument 1. Studenten legger opp en repertoarliste på fem-sju stykker/sanger. På eksamen prøves studenten i minimum to stykker/sanger, hvorav ett/en er selvvalgt. Varighet: 5-10 minutter.

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

  • Individuelt fagnotat etter gitte kriterier, inntil 700 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.
  • To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og kontaktlærer, og eventuelt medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer, enten fysisk eller digitalt.

Vurderingsuttrykk

Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.