EPN-V2

M1GMU2100 Musikk 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Music 1, Part 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Musikk 1 for trinn 1-7 i grunnskolen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Fagplan

Studentene skal øve opp forståelse og ferdigheter som gjør dem bedre i stand til å ivareta rollen som leder. Ledelse i praksis omfatter lederrollen, makt- og påvirkningsstrategier, moralsk lederskap, konfliktledelse, ledelse i krise, ledelsesteorier og viktige temaer som tankesett, teamklima og motivasjon. Studentene vil få innsikt i sentral internasjonal ledelseslitteratur.

Emnet består av to hovedkomponenter: utvikling av kunnskap om ledelse og bevisstgjøring på egen atferd som leder.

Kunnskapsdelen omfatter en kritisk gjennomgang og drøfting av sentrale temaer fra pensumlitteraturen, anvendt på studentenes egne arbeidserfaringer.

Undervisningsspråket er engelsk. Små gruppediskusjoner og skriftlig arbeid (inkludert eksamen) kan foregå på norsk eller engelsk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har grunnleggende kunnskap om et bredt utvalg musikk fra¿ ulike kulturer, sjangre og historiske epoker, og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a forsta, analysere og notere musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan leke til og med musikk og mestrer et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning
  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Innhold

Emnet gir studentene grunnleggende, erfaringsbasert opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, begynneropplæring i musikk og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 1-7 i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk barnekultur.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig prøve i grunnleggende musikkteori. Varighet: 2 timer. Arbeidskravet skal sikre at studentene har grunnleggende musikkteoretiske ferdigheter, noe de vil trenge både som basis for andre fag senere i studiet og i sin framtidige yrkesutøvelse.
  • Gjennomføre konsert i gruppe på ca. 20 minutter der vokale og instrumentale ferdigheter på ulike klasseroms- og bandinstrumenter vurderes.
  • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen i musikkorientering 1 der to arbeider inngår:

  1. Skriftlig oppgave på 1500 ord +/- 10 %
  2. Et praktisk/didaktisk produkt. Omfang tilsvarende ca. 1500 ord.

Det praktisk/didaktiske produktet kan lages i grupper på inntil tre. Kravet til omfang dobles eller tredobles etter gruppestørrelse.

De innleverte arbeidene skal inkludere både populærmusikk og vestlig kunstmusikk.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.