EPN-V2

M1GMT3100 Matematikk 2, emne 4 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 2, Subject 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For at akuttsykepleieren skal kunne administrere, overvåke og evaluere akuttmedisinsk behandling kreves det inngående kunnskap i patofysiologi og akuttmedisinsk behandling ved svikt i vitale funksjoner.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp., og MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
  • kan drøfte skademekanisme og skadegradering
  • kan drøfte traumebehandling
  • kan drøfte kirurgisk stressrespons
  • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder
  • kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
  • kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
  • kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege

Innhold

I emne 4 vil de faglige temaene, på samme måte som for emne 1, 2 og 3, være sentrert rundt sentrale faglige emner i 1-7. trinn. I Matematikk 2, emne 4, fordyper studenten seg i noen av temaene fra Matematikk 1. I emne 4 vil det i større grad bli vektlagt forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning i matematikk. Sentrale temaer er hvordan kunnskap utvikles og begrunnes. Fokuset på matematikk som skapende, resonnerende og undersøkende virksomhet er i fokus. Kommunikasjon mellom elev-elev og lærer-elev er viktige i denne måten å arbeide med matematikk på. Eksempler på dette er hvordan man kan jobbe med argumentasjon og bevis i matematikk på 1-7. trinn. I emne 4 står spesielt forskning og teorier om undervisning i matematikk, lærerkompetanse og elevers utvikling av matematisk kunnskap sentralt. I tillegg er vurdering for læring og tilpasset opplæring relevant.

Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.

Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.

I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

10 studiepoeng overlappende med AKUTT6000.