Programplaner og emneplaner - Student
M1GMT2101 Matematikk 1, emne 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1, Subject 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student has:
- knowledge to establish equation of motion for SDOF and MDOF systems
- knowledge to model structural damping
- knowledge to compute the key-concepts related to structural dynamics, such as natural frequencies, mode shapes, damping and vibration characteristics of structures.
- in-dept knowledge about the assumptions and limitations of the structural dynamics theory.
Skills:
The student
- is capable of recognizing physical phenomenon in the context of structural vibration
- can formulate the equation of motion for dynamics analysis of structures
- can establish necessary matrices for the equation of motion, stiffness, mass and damping matrix
- can calculate response from harmonic and transient loads
- can use computer programming tools (e.g. Matlab) to perform modelling and dynamic analysis of simple structural systems
- can conduct dynamic analysis using commercially available software.
General Competence:
The student is able to:
- design structures with the consideration of structural dynamics.
- solve engineering problems in the context of structural dynamics
- assess the need for dynamic analysis in structural design
- characterize the dynamic properties of a structure such as natural periods and mode shapes.
Forkunnskapskrav
The teaching will consist of lectures and 3-4 voluntary exercises (written assignments or computer-based assignments).
If lectures are delivered online, they may be recorded, and the recordings will be made available to students on Canvas.
Læringsutbytte
Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om og i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
- har dybdekunnskap om temaene tall og telling, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling
- har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
- har kunnskap om ulike aspekter ved en matematikklærers faglige og fagdidaktiske kompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i tallforståelse, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling, for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
- kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Innhold
I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.
Målform: Nynorsk
Arbeidskrav 2
Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 3: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen i gruppe som munner ut i en felles muntlig presentasjon, med påfølgende individuell eksamen. Varighet forberedelse til felles presentasjon: tema for presentasjon blir gitt før praksisperioden i høstsemesteret. Varighet felles presentasjon: ca. 15-20 minutter. Varighet individuell eksamen: ca. 15 minutter. Det blir gitt individuell karakter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan eksamen gjennomføres individuelt. Varighet forberedelse: tema for presentasjon på ny/utsatt eksamen blir oppgitt senest 3 uker før.
Om eksamen gjennomføres i gruppe er gjennomføringen likt som ordinær eksamen. Om eksamen gjennomføres individuelt gjennomføres det med først en individuell presentasjon på 5-10 minutter, og en påfølgende muntlig eksamen på ca. 15 minutter.
Hjelpemidler ved eksamen
Graded scale A-F.
Vurderingsuttrykk
1) One internal examiner.
2) One internal examiner.
External examiners are used regularly.
Sensorordning
Emrah Erduran