EPN-V2

M1GMD2000 Matematikk 1, nasjonal deleksamen Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1, National Examination
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Øyvind Søraas Skorge

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om algebraisk tenkning for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling

Innhold

Individuell skriftlig oppgave med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt og forankring av tematikken i forskningsfeltet. Omfang: 2500-3000 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i prosjektutvikling- og ulike forskningsdesign. Seminarer og studentbaserte fagfellevurderinger gir erfaring med analyse og kritisk vurdering av forskningsprosjekter under utvikling og avsluttede forskningsprosjekt. Sentralt i emnet er konkretisering av tematikk og forskningsmetoder for masteroppgaven. Valg av tematikk skal forankres i studieretningens forskningsfelt og praksis, samt knyttes an til relevante samtidsdiskurser. Dette emnet undervises normalt på engelsk.

Vurdering og eksamen

Ingen utover opptakskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

studenten

  • har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
  • har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling i fagfeltet
  • kan vurdere ulike kilder til kunnskap og drøfte aktuelle samtidsdiskurser i fagfeltet

Ferdigheter

studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
  • kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt i henhold til gjeldende regelverk samt begrunne forskningsmetodiske valg
  • kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen

Generell kompetanse

studenten

  • bidrar i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
  • kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt

Vurderingsuttrykk

Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver, forelesning og noe individuell veiledning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet; og skal skape en tydelig bevissthet, tydelige valg og retning inn mot masteroppgaven.

Sensorordning

  • For å kunne møte til eksamen må følgende arbeidskrav være bestått:
  • Visuell skisse av eget forskningsdesign presentert i plenum for medstudenter.
  • Aktiv deltakelse i diskusjon av egen og medstudenters visuelle forskningsdesign.