Programplaner og emneplaner - Student
M1GKP3100 Kroppsøving 2, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Education 2, Subject 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individual written exam 3 hours.
The exam grade can be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
In the event of resit and rescheduled exams, another exam form may also be used or a new assignment given with a new deadline. If oral exams are used, the result cannot be appealed.
Forkunnskapskrav
No aids are permitted
Læringsutbytte
Graded scale A-F
Innhold
Kroppsøving 2 består av følgende:
1) Kropp og læring 2
2) Aktivitetslære
3) FoU-oppgave
Kropp og læring 2
Kropp og læring 2 bygger videre på flere av temaene fra Kroppsøving 1, og inneholder kroppsøvingsdidaktikk, kunnskap om kroppen i bevegelse og fysisk aktivitet i skole og samfunn. Studiet skal også forberede studentene på å gjennomføre valid forskning innenfor sentrale temaer i faget.
- Allmenndanning, physical literacy og danning i livslangt perspektiv
- Mangfold og forskjellighet i kroppsøving, tilpasset opplæring
- Flerkulturell skole
- Fysisk aktiv læring og uteskole
- Fysisk aktivitet i skolehverdagen
- Overgang barnehage-barneskole, og barneskole-ungdomsskole
- Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving
- Nytenking og innovasjon i faget kroppsøving
- Livslang fysisk aktivitet
- Barns motoriske utvikling og -læring 2
- Barns fysiske vekst og -utvikling 2
- Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
- Kunnskap om kroppen i bevegelse
Aktivitetslære
I aktivitetslære får studentene en videreføring av noen aktivitetene fra Kroppsøving 1, og i tillegg noen nye aktiviteter.
- Dans
- Turn og akrobatikk
- Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter
- Ulike ballspill
- Friluftsliv i ulike miljø
- Egentur
- Arrangement, aktivitetsdag for barneskoleelever
FoU-oppgave
Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.
Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (SIKT) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Arbeids- og undervisningsformer
One internal examiner. External examiners are used periodically.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til deleksamen 1
- Arbeidskrav 1: Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all studentaktiv og praktisk-metodisk undervisning. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til praktisk-muntlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår.
- Arbeidskrav 2: Gjennomført egentur friluftsliv, med plan og refleksjonsdokument (1600 ord +/- 10 %) Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med kriterier til egentur.
- Arbeidskrav 3: 80 % aktiv deltakelse på friluftsliv kyst med overnatting. Omfang er fire dager. Ved manglende deltakelse kan studenten delta sammen med LUPE, hvis dette er praktisk mulig. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til praktisk-muntlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår.
- Arbeidskrav 4: Gruppeoppgave knyttet til temaet aktivitetslære. Skriftlig og digital framstilling (1600 ord + digitalt produkt). Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten.
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til deleksamen 2
- Innlevering av et notat på 400 ord (+/- 10 %) om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord (+/- 10%).
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
- Deltakelse på FoU-camp.
Vurdering og eksamen
Specification for students’ laptop
It is recommended that students come with laptops that can support the lab sessions during lectures.
Laptops should have enough hard disk, memory and CPUs to run at least one Kali Linux and one Ubuntu or Windows virtual machines at the same time.
Minimum laptop specification
PC
4 cores CPU
8GB of RAM
100-120 GB of free hard disk space
MacBook
M1 or 4 cores CPU
8GB of RAM
100-120 GB of free hard disk space
In addition, students are expected to be familiar with Linux operating system. For example, they should be able to install packages and run basic Linux commands.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1:
Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden (unntatt veiledning fra faglærere). På gjennomføring av eksamen er kun øktplan tillatt hjelpemiddel.
Deleksamen 2:
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Eksamensdelene vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.
Sensorordning
Deleksamen 1:
Det benyttes interne sensorer.
Deleksamen 2:
Det benyttes intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.
Opptakskrav
Se fagplanen.