Programplaner og emneplaner - Student
LEO-NLSB Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units
- Studieprogram
-
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Innledning
The Faculty of Education and International Studies at Oslo and OsloMet offers interdisciplinary courses in Development Studies and North-South relations, leading to a Bacherlor's degree in Development Studies of 180 ECTS credits. This course on Problems of Sustainability is at the intermediate level and represents a 10 ECTS credits module in the 5th semester of the bachelor programme.
The course will be taught in English (or Norwegian, depending on needs according to the participants' language abilities). The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish
Forkunnskapskrav
- Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
- Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
- Fysiske fenomener og eksperimentell lek
- Barns kroppslige lek og bevegelsesutvikling
- Utemiljøer som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
- Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
- Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse
Læringsutbytte
Se læringsutbyttebeskrivelser under hvert tema.
Innhold
The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer. Arbeid med utviklingsprosjektet og arbeidskrav legges mellom samlingene. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler fra studentenes erfaring som styrer/assisterende styrer.
Studenten skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen barnehage som skal være knyttet til lederrollen. Gjennom prosjektet skal studenten arbeide systematisk med problemstillinger basert på barnehagens utviklingsbehov. Koblingen til egen lederjobb og barnehageeier ivaretas gjennom presentasjoner og prosessgrupper knyttet til utviklingsprosjektet, casearbeid og ferdighetstrening i prosessgruppen under samlingene.
Hver student blir knyttet til en prosessgruppe ved studiestart, og hver prosessgruppe har en prosessveileder. I gruppene utøver studentene ferdighetstrening, som blant annet kan være kollegaveiledning, refleksjon og observasjon. Slik ferdighetstrening knyttes opp mot teori, undervisning og egen praksis.
Det forventes at studentene benytter elektronisk læringsplattform for å holde seg oppdatert i forhold til informasjon, for innlevering av arbeidskrav og prosjektrapport, til veiledning og til diskusjoner seg imellom og med veiledere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Det skal leveres to individuelle arbeidskrav i løpet av studiet.
Følgende arbeidskrav i første semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig forarbeid (ca. 2000 ord) knyttet til utviklingsprosjektet og egen lederrolle.
Følgende arbeidskrav i andre semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig arbeidskrav om egen lederrolle og barnehagen som organisasjon (ca. 2000 ord). Arbeidskravet er knyttet til utviklingsprosjektet.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle prosessveilederen. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med prosessveileder.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på alle deler av samlingene. Studentene har utdanningsbakgrunn med forskjellig faglig fordypning og ledererfaring fra ulike barnehager. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Vurdering og eksamen
Ved bruk av varierte vurderingsformer legges det til rette for at studentene skal kunne dra nytte av sin erfaringsbakgrunn.
Eksamen gjennomføres i siste semester. Avsluttende vurdering er en individuell rapport fra utviklingsprosjekt med påfølgende muntlig eksamen.
Studenten arbeider med rapporten gjennom utdanningens tre semestre, forventet omfang 9000-11000 ord, ca. 30 sider. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i rapporten og pensum, og gjennomføres som en individuell presentasjon. Presentasjonen er på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra en intern og en ekstern sensor (om lag 15 minutter). Presentasjonen skjer med studentens læringsgruppe til stede.
Avsluttende vurdering uttrykkes i én karakter ut fra karakterskalaen A-F. Denne karakteren fastsettes etter avsluttet muntlig eksamen. Det benyttes ekstern og intern sensor.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competencies.
Knowledge The student can
- identify different dimensions and interpretations of the terms «sustainability», «sustainable development», «the Anthropocene» and "the Capitalocene";
- discuss explanations of the present situation of "unsustainable development", and its historical background;
- identify the range of approaches and history behind sustainability transitions, such as doughnut economics, ecomodernism/green growth, degrowth, and the UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development.
Skills The student can
- reflect critically on the main strengths and weaknesses of frameworks for sustainability transitions in the context of countries both in the Global North and South, as well as in the relation between the North and South;
- identify political and economic impediments to sustainability transitions in the contemporary world.
General competenciesThe student
- has obtained a basic competence to critically examine, discuss and take part in democratic decision making and action regarding choices of sustainability transitions;
- has obtained a basic competence to identify "greenwashing", "green colonialism" and other types of unjustifiable claims of sustainability transition.
Vurderingsuttrykk
There will be lectures and teacher-led seminars. Students are expected to participate actively in group work and discussions during seminars.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
The course is assessed on the basis of an individual written home exam over 96 hours, with a scope of 2,500 words +/- 10 %.
Resit/rescheduled exam:
Resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.