EPN-V2

LEDU6000 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership of school development and change
Studieprogram
Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfagene
  • avansert kunnskap om teorier og begreper som gjør det mulig å reflektere systematisk over samfunnsvitenskapelig virksomhet og sosialfaglig praksis
  • avansert kunnskap om kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og diskutere samfunnsforskning ved bruk av sentrale vitenskapsteoretiske begrep og teorier
  • analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i faglitteratur
  • vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere om forholdet mellom forskning og teorier om forskning
  • analysere grunnlaget for forskningsresultater

Læringsutbytte

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus gjennom forelesninger, tilbakemelding på arbeidskrav og kollokviegrupper.

Innhold

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte aktivitet
  • Ett digitalt barnehage- eller skolebesøk
  • Ett digitalt sluttsymposium
  • To individuelle arbeidskrav relatert til eget utviklingsområde, en grupperapport i forbindelse med digitale barnehage- og skolebesøk og en muntlig eksamen
  • Prosessveiledning på arbeidskrav
  • Skriftlig veiledning på arbeidskrav

Emnet består av følgende seks temaer:

Tema 1: Identifisere utviklings- og endringsbehov

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om ulike forståelser for hvordan utvikling og endringer skjer gjennom studier av:

  • Ulike faser i utvikling- og endringsarbeid
  • Identifisering av utviklings- og endringsbehov
  • Historisk og empirisk analyse
  • Kvalitetssikring og forankring av endringsbehovene i barnehagens og skolens praksis
  • Data som grunnlag for analyse og utvikling av tiltak
  • Pedagogisk analyse

Tema 2: Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om hvilke elementer som må inn i en helhetlig utviklingsplan gjennom studier av:

  • Hvilke pedagogiske og organisatoriske tiltak som bør inngå i en plan
  • Hvordan skape tilslutning blant ansatte og lærerne om tiltak, framdrift og ansvarliggjøring
  • Hvordan tilpasse ambisjonsnivået til enhetens øvrige drift og andre satsingsområder
  • Hvordan følge opp utviklingsprosjekter i implementeringsfasen
  • Hvordan finne en fornuftig balansegang mellom kontroll og tillit
  • Hvordan håndtere eventuell motstand som kan oppstå underveis i utviklingsprosessen

Tema 3: Evaluere utviklings- og endringsarbeid

Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kunnskap i evaluering og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i ledelse av evalueringsarbeidet gjennom studier av:

  • Hvordan følge opp forpliktende aksjoner i utprøving av ny praksis
  • Anvendelse av evalueringsverktøy som observasjon, intervju med ansatte/lærere og eller barn/elever, samt reflekterende loggnotater fra ansatte/lærere og kartleggingsundersøkelser
  • Utvikling av analyse- og refleksjonskompetanse

Tema 4: Utvikle kollektive prosesser, herunder profesjonelle læringsfellesskap og barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

I dette emnet legges det vekt på teamkompetanse og praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis.

  • Øke kjennskapet til medarbeidere
  • Etablere sterkere verdier
  • Hvordan lede kollektive læringsprosesser
  • Hvordan utøve tillitsbasert og distribuert ledelse
  • Læringssentrerte møter
  • Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
  • Ledelse av barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling

Tema 5: Analysere og utvikle barnehagens og skolens kultur

Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om hvordan barnehage- og skolekulturer påvirker handlingsrommet gjennom studier av:

  • Sammenhenger mellom barnehage- og skolekultur og rammene for styring og ledelse
  • Barnehagens og skolens handlingsrom
  • Analyse av barnehage/skolekulturen og organisasjonskulturen
  • Hvordan kulturanalyser kan fortolkes, og få forståelse av hvordan den kan hemme eller fremme utvikling i organisasjonen

Tema 6: Utvikle og lede nettverk

Formålet med dette temaet er å gi studenten kunnskap om det å utvikle og lede nettverk gjennom studier av:

  • Lærende nettverk som utviklingsstrategi
  • Hvordan bygge og drive ledernettverk på barnehage- og skolenivå
  • Hvordan ledelse av nettverk må forankres til teori om -utviklings- og endringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Essay på 500 ord (+-10%).
  • Arbeidskrav 2: Essay på 500 ord (+-10%).
  • Arbeidskrav 3: Essay på 500 ord (+-10%).

Essayene skal drøfte ulike sider ved pensum og evt. også trekke inn eget masterprosjekt eller relevante eksempler på forskning. Det blir gitt en liste over mulige tema for essay når emnet starter.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere studenten fra å gå opp til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer; fysisk forelesning, videoforelesning, seminar/workshop, gruppearbeid, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid individuelt, i gruppeprosesser og veiledning i gruppe. OsloMets digitale læringsplattform benyttes til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med lærere og medstudenter og mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform. Mellom samlingene er det nettbasert veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer basert både på egenstudier, observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at digitale medier og verktøy brukes. Studentene må påregne høy egeninnsats og selvstudium.

Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage (fokus på barn inntil tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere.

Deltakerne organiseres i nettverk, og deles inn i mindre arbeidsgrupper (fire til seks). Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage.

Observasjonspraksis av samspill mellom voksne og små barn

Studentene skal gjennomføre to dagers observasjonspraksis på eget arbeidssted. Det forutsettes at studentene har tilsetting i barnehage og tilgang til en småbarnsavdeling/utvidet søskengruppe. Dette for at den enkelte student skal kunne observere samspill mellom voksne og små barn, gjøre egne erfaringer med små barn, samt observere samspillet mellom barna. En større skriftlig gruppeoppgave er basert på observasjon av samspill mellom voksne og barn (se avsnittet om arbeidskrav nedenfor).

Opptakskrav

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig gruppeoppgave knyttet til observasjonsmaterialet fra barnehagen (3000 ord +/- 10%).
  • Praktisk-estetisk gruppeoppgave med en digital presentasjon i tilknytning til emnet lek, kultur og hverdagsaktiviteter.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

Krav til faglig deltakelse knyttet til eksamen del 1:

  • Deltagelse på samlinger med forberedelse til og drøftinger av observasjonsarbeider og praktiske oppgaver i barnehagen.
  • Observasjonsarbeid og praktiske oppgaver i barnehagen, mellom samlinger.
  • Deltagelse på samlinger med forberedelser og drøfting av observasjonsarbeider - ulike barnehageformer

Dersom kravet om tilstedeværelse ikke er oppfylt, mister studenten retten til avsluttende vurdering.

For utfyllende informasjon om faglige aktiviteter med krav om deltagelse, se programplanen.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.