EPN-V2

LEDG6000 Ledelse og digitalisering (BM) Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership for Digitalisation (E)
Studieprogram
Ledelse og digitalisering
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Entreprenørskap og prosjektledelse i mediebransjen er obligatorisk i 5. semester av bachelorstudiet i Medier og kommunikasjon.

Emnet er en introduksjon til praktiske og teoretiske aspekter ved entreprenørskap og prosjektledelse i bransjen.

Undervisningsspråk er norsk.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser (se programplan).

Innhold

Emnet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager:
  1. samling: Planverk (1. semester)
  2. samling: Organisering (1. semester)
  3. samling: Digital kompetanse (2. semester)
  4. samling: Utstyr og ressurser (2. semester)
  • To litteratur-webinarer (fordelt på to semester)
  • To arbeidskrav (fordelt på to semester)
  • Veiledning
  • Eksamenssamling (muntlig/digital): Avslutter studiet i 2. semester

Fem kompetanseområder

Emnet er bygget opp av fem kompetanseområder. Kompetanseområdene omfatter arbeidet med digital modenhet i skolen gjennom følgende temaer:

  1. Ledelse for digitalisering i skolen
  2. Planverk
  3. Organisering
  4. Digital kompetanse
  5. Utstyr og ressurser

Tema 1: Ledelse for digitalisering i skolen

Ledelse for digitalisering i skolen vil utgjøre et integrert element i de øvrige fire kompetanseområdene (tema 2-5 nedenfor). Temaet vil gi studentene kunnskap om hva som kjennetegner lærings- og innovasjonskulturer og forståelse for at kultur og læring og innovasjon ikke er en forutsetning for å sette i gang og drive digital omstilling, men noe som må utvikles og vedlikeholdes parallelt med og i selve omstillingsprosessene gjennom involvering og utvikling av kompetanse. Sentrale problemstillinger under temaet ledelse for digitalisering i skolen og dermed i hele videreutdanningsemnet vil være:

  • Hvordan balansere krav til digital modenhet og behov for digitale omstillingsprosesser i skolen?
  • Hvordan ta eierskap til digitale omstillingsprosesser og fremstå som rollemodell i det å skape aktiv lærings- og innovasjonskultur?
  • Hvordan håndtere dilemmaer, motsetninger og interessekonflikter i omstillingsprosesser generelt og digitale omstillingsprosesser spesielt?

Tema 2: Planverk

Dette temaet omhandler sentrale utfordringer som knytter seg til et helhetlig planverk for digitalisering i skolen. Dette omfatter planer og strategier på nasjonalt nivå og skoleeiernivå. Digitaliseringsarbeid i skolen må knyttes til nasjonale læreplaner og skoleeiers mål og rammer for digitalisering. . Temaet gir kunnskap om styringsdokumenter og planer på overordnet nivå med utgangspunkt i begrepet digital modenhet og elevenes digitale kompetanse. Dette omfatter følgende problemstillinger:

  • Hvordan forstå et helhetlig planverk for digitalisering?
  • Hvordan lede analyseprosesser for kartlegging av digitaliseringsbehov i egen skole?
  • Hvordan skape oppslutning om endringsbehov og dokumentere og formidle resultater av forbedringer?

Tema 3: Organisering

Temaet vil omfatte lederutfordringer l i tilrettelegging for gode digitale systemer, infrastruktur og prosesser for pedagogiske og administrative oppgaver i skolen. Temaet tar videre for seg hvordan alle ansatte kan involveres og bidra i arbeidet med digital utvikling av skolen og hvordan dette arbeidet kan organiseres. Dette omfatter ferdigheter i dialog med lærerne og andre ansatte om hvordan skolens organisering bør og kan være, inkludert organisering for en virtuell hverdag som kan understøtte påbud om hjemmekontor og ledelse og undervisning via digitale flater.

  • Hvilke organisatoriske betingelser virker fremmende og hemmende for skolens utviklingsarbeid?
  • Hvordan styrke ansattes eierskap, medvirkning og samarbeid i prosesser for digitalisering?
  • Hvordan balansere digitale systemer som gir forbedret infrastruktur, samhandling og fleksibilitet mot behov for risikovurdering og styring?

Tema 4: Digital kompetanse

Temaet omfatter kunnskap om lederutfordringer i det å legge til rette for kontinuerlig utvikling av digital kompetanse for alle skolens ansatte. I arbeidet med dette temaet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i å utvikle lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og å lede skolens profesjonelle fellesskap i arbeid med digitalisering. Begrepet «profesjonelle fellesskap» betyr å skape og utvikle en kollektivt forpliktende kultur for å styrke elevenes læring, lærernes ferdigheter i samarbeid om undervisning, et tillitsbasert klima og ledelse som fremmer inkluderende og effektive læringsarenaer.

  • Hvordan skape og vedlikeholde læringsarenaer med læringssentrerte møter og profesjonelle diskusjoner?
  • Hvordan utvikle pedagogiske analysekapasitet og rutiner for observasjon av praksis i kollegiet?
  • Hvordan best utnytte ildsjeler og endringsagenter i kompetanseheving av skolens ansatte og hvordan legge til rette for formell og uformell kompetanseheving.

Tema 5: Utstyr og ressurser

Temaet omfatter kunnskaper om lederutfordringer som knytter seg til skolens bruk av og behov for digitalt utstyr, herunder hvordan kartlegge behov for utstyr på skolen, å sikre tilstrekkelig tilgang til digitale ressurser av god kvalitet og samarbeid med kommunen om anskaffelse. Oppgraderinger og anskaffelser må understøtte skolens mål og planer, og må videre være knyttet til temaet organisering og utviklingen av de ansattes kompetanse. Dette omfattes av følgende problemstillinger:

  • Hvordan skape integrasjon mellom læringsplattformer, digitale læremidler og skoleadministrative systemer som er fleksible og som kan tilpasses fremtidige behov?
  • Hvordan bidra til samarbeid med skoleeier og brukere om sammenhenger mellom digitale læringsprosesser, - ressurser og utstyr?
  • Hvordan sikre kompetanse i forhandlinger og beslutningstaking om anskaffelse av digitalt utstyr og infrastruktur?

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner ulike organisasjonsmodeller og sentrale utfordringer ved entreprenørskap, innovasjon og kommunikasjonsvirksomhet i privat og offentlig sektor
  • har nødvendig kunnskap for å kunne etablere og drive egen medie- og kommunikasjonsbedrift

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og løse sentrale utfordringer i privat og offentlig sektor knyttet til entreprenørskap, innovasjon og prosjektledelse
  • kan analysere markedsmuligheter, utvikle ideer, lage forretningsplan med bruk av prosjektstyringsverktøy og presentere resultatet mest mulig effektivt muntlig og skriftlig for utvalgte målgrupper og i ulike mediekanaler.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre målrettede prosjekter alene og i samarbeid med andre
  • kjenner til nyskapning og nytenkning i kommunikasjons- og mediebransjen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er individuelle oppgaver som studentene arbeider med gjennom hele studiet. De dreier seg om utviklingsarbeid i egen skole. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær (dokumentert med for eksempel sykemelding) gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren/veilederen.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med lærer/veileder. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1Arbeidskravet omfatter å velge ut, definere og lage en plan for gjennomføring av et utprøvingstiltak innenfor digitaliseringsarbeid på egen skole. Det gis veiledning på arbeidskravet. Studenten skal:

  • Velge ut og definere et utprøvingstiltak
  • Lage utkast til plan og gjennomføring av utprøvingstiltak på egen skole

Legge planen frem for nærmeste leder i et digitalt møte. I møtet deltar, i tillegg til studenten og nærmeste leder, også en veileder fra fagteamet for videreutdanningsemnet Digitalisering og ledelse. I det digitale møtet mottar studenten tilbakemeldinger fra nærmeste leder og veileder

Arbeidskrav 2Utvikle et arbeidsnotat som inneholder beskrivelse og praktisk, politisk og teoretisk begrunnelse for valg av utprøvingstiltaket (omfang 1500 ord +/- 10 %). I arbeidsnotatet skal studenten inkorporere og bearbeide tilbakemeldingene fra nærmeste leder.

Arbeidskrav 3Arbeidskravet tar utgangspunkt i planen for utprøvingstiltak innenfor digitaliseringsarbeid på egen skole (se arbeidskrav 1) og består i å gjennomføre en ledelseshandling i utprøvingstiltaket under observasjon av en medstudent. Medstudenten gir tilbakemeldinger (skriftlig eller muntlig) til den som observeres. Arbeidskravet innebærer at man både lar seg observere og fungerer som observatør for medstudent. Beskrivelse, analyse og vurdering av egen utprøving leveres i et arbeidsnotat. Det gis veiledning også på dette arbeidskravet slik at progresjon og læring ivaretas. Studenten skal:

  • Velge ut en ledelseshandling i eget utprøvingstiltak.
  • Forberede observasjon i utprøvingstiltaket sammen med en medstudent.
  • Bli observert av medstudent i ledelseshandling i eget utprøvingstiltak
  • Observere medstudent i ledelseshandling i utprøvingstiltak.

Gi tilbakemelding til medstudent basert på observasjon.

Arbeidskrav 4 Skrive en tekst om gjennomføringen av egen ledelseshandling. Studenten velger ett eller to aspekter ved ledelseshandlingen og drøfter dette i lys av tilbakemeldingene fra observatør, pensumlitteratur og egne refleksjoner (omfang 2000 ord +/- 10 %)

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene. Det er også obligatorisk å delta i møte med nærmeste leder (arbeidskrav 1) og i observasjon av medstudent på vedkommendes skole (arbeidskrav 2). Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

Vurdering og eksamen

Studentene skal gjennom semesteret arbeide med et selvvalgt prosjekt individuelt eller i gruppe. For å sikre at studentene oppnår de kunnskaper og ferdigheter som er beskrevet under Læringsutbytte er det obligatorisk deltagelse på undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett. Formålet med arbeidskravene er å sikre den enkelte students læringsutbytte og fremdriften i prosjektet.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Skisse om selvvalgt prosjekt med omfang på normalt 1- 3 sider.
  • Arbeidskrav 2: En videreutviklet skisse med omfang på normalt 6-10 s. Her skal obligatorisk pensum tas i bruk. I grupper på 2 eller 3 studenter øker omfangskravet normalt med 25 %.
  • Arbeidskrav 3: Utkast til kort plenumpresentasjon av prosjektet. Omfang normalt 5 -10 Powerpoint slides eller lignende til normalt 6 minutters presentasjon. Dersom studenten er fraværende ved den offentlige presentasjonen medfører dette tap av eksamensrett. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.
  • Arbeidskrav 4: En oversikt over de 400 sidene med selvvalgt pensum.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon to ganger innen angitt frist.

Vurderingsuttrykk

Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter levere en semesteroppgave i form av et casebasert prosjektarbeid som grunnlag for endelig vurdering. Arbeidskravene bygger opp til og utgjør en del av eksamen og disse må derfor omarbeides før eksamensinnlevering.

Oppgaven skal normalt ha et omfang på 15-20 sider. Dersom to eller tre skriver sammen, skal omfanget økes til 25-30 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Litteraturliste, innholdsfortelgenelse og vedlegg kommert i tillegg.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Opptakskrav

Gradert skala A til F