EPN-V2

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Suksessen til moderne kunst- og kulturinstitusjoner vil avhenge av kreative, ukonvensjonelle og koordinerte langsiktige tilnærminger for å forstå omgivelsene, skape publikumsverdi og for å kommunisere med interessentene. Markedsføring er en kjerneaktivitet i alle kunst- og kulturvirksomheter, der en av utfordringene er å sørge for et stabilt publikumsgrunnlag. Emnet tar for seg hvilke strategiske, taktiske og operative virkemidler, konsepter og teknikker kunstmarkedsførere kan bruke for å kunne operere i kunst- og kulturmarkedet. Emnet trekker fra en mengde markedsførings- og forbruksforskning, og kombinerer både ledelses-, relasjons- og kultursinnsikter. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring av kunst- og kulturprodukter og bidra til at virksomheter og utøvere når sine kunstneriske, økonomiske og sosiale mål.

Undervisningsspråk er norsk, men undervisningsmateriale og mulige gjesteforelesninger er på engelsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om de særegne forholdene som preger verdi- og meningsmettede produkter og tjenester i kunst- og kultursektoren.
  • har inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i kunst- og kulturvirksomheter.
  • har bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging.
  • har avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om publikum, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet.
  • har bred kunnskap om publikumssegmentering og målgruppeanalyse.
  • har kunnskap om posisjonering og merkebygging i kunst- og kultursektoren.
  • har dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter.
  • har dybdekunnskap om kunstmarkedsføring og bruk av de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for publikum, markedskommunikasjon og relasjonsmarkedsføring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer kunst- og kulturvirksomheter står overfor.
  • kan identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor.
  • kan analysere kunst- og kulturvirksomheters nåværende markedsorientering.
  • kan bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen i bransjen.
  • kan gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere publikumsadferd.
  • kan identifisere og gjennomføre aktiviteter som vil øke virksomhetens verdiskaping.
  • kan segmentere publikum og velge målgruppe.
  • kan posisjonere kunst- og kulturvirksomheter i markedet og bygge merkevarer.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over markedsføringens betydning for kunst- og kulturliv.
  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til oppstart og utvikling av tilbud og virksomhet.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon om dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse som forberedelse til masteroppgaven, inngår i emnet MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse, 10 stp.

Vurdering og eksamen

MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Sensorordning

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).

Emneansvarlig

Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.

Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.

Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.