Programplaner og emneplaner - Student
KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts Marketing
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved Taylor-polynom og trunkerte Fourier-rekker,
- forklare hva det vil si at ei rekke konvergerer, med spesielt fokus på konvergens av potens- og Fourier-rekker,
- derivere og integrere potensrekker leddvis,
- forklare hva som menes med et frekvensspekter,
- beskrive og forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler, og som løsning av differenslikninger,
- gjøre rede for interpolering av samplede data,
- gjøre rede for lineær regresjon med utgangspunkt i samplede data,
- gjøre rede for partiell derivasjon og bruke relevant verktøy for å visualisere funksjoner av en og to variabler,
- beregne egenverdier og egenvektorer til matriser.
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte overgangen fra Fourier-rekker til Fourier-transformasjonen,
- drøfte fordeler og ulemper ved å bruke interpolerende polynom og spliner til å interpolere samplede data,
- forklare hvordan man ved hjelp av minste kvadraters metode kan tilpasse en lineær funksjon til samplede data og selv implementere dette numerisk på større datasett,
- drøfte feilskranker når Taylor-polynom brukes til å approksimere funksjoner,
- anvende enkle tester for å avgjøre konvergens av rekker,
- tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming for flervariable funksjoner,
- anvende partiell derivasjon til å optimere funksjoner av to variable - både analytisk og ved å implementere gradient-metoden,
- anvende egenverdimetoden til å løse kopla lineære systemer av differensiallikninger med konstante koeffisienter.
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere sammenhenger mellom matematikk og eget felt innen ingeniørfag,
- formulere praktiske problemer, gjerne fra eget felt, til matematisk form slik at det kan løses enten analytisk eller numerisk,
- vurdere egne resultater fra analytiske og numeriske matematiske beregninger,
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
- vurdere egne faglige arbeider,
- bruke relevante analytiske og numeriske metoder og verktøy,
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Ingen arbeidskrav.
Læringsutbytte
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle trykte og skrevne hjelpemidler.
Kalkulator.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
Emnet bygger på ELFE/MAFE/KJFE1000 Matematikk 1000 eller MEK1000.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet overlapper 10 studiepoeng med MAPE2000, KJPE2000, EMPE2000 og BYPE2000. Emnet overlapper også 5 studiepoeng med DAPE2000 og ELTS2000.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Mikko Laamanen