EPN-V2

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved Taylor-polynom og trunkerte Fourier-rekker,
  • forklare hva det vil si at ei rekke konvergerer, med spesielt fokus på konvergens av potens- og Fourier-rekker,
  • derivere og integrere potensrekker leddvis,
  • forklare hva som menes med et frekvensspekter,
  • beskrive og forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler, og som løsning av differenslikninger,
  • gjøre rede for interpolering av samplede data,
  • gjøre rede for lineær regresjon med utgangspunkt i samplede data,
  • gjøre rede for partiell derivasjon og bruke relevant verktøy for å visualisere funksjoner av en og to variabler,
  • beregne egenverdier og egenvektorer til matriser.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • drøfte overgangen fra Fourier-rekker til Fourier-transformasjonen,
  • drøfte fordeler og ulemper ved å bruke interpolerende polynom og spliner til å interpolere samplede data,
  • forklare hvordan man ved hjelp av minste kvadraters metode kan tilpasse en lineær funksjon til samplede data og selv implementere dette numerisk på større datasett,
  • drøfte feilskranker når Taylor-polynom brukes til å approksimere funksjoner,
  • anvende enkle tester for å avgjøre konvergens av rekker,
  • tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming for flervariable funksjoner,
  • anvende partiell derivasjon til å optimere funksjoner av to variable - både analytisk og ved å implementere gradient-metoden,
  • anvende egenverdimetoden til å løse kopla lineære systemer av differensiallikninger med konstante koeffisienter.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere sammenhenger mellom matematikk og eget felt innen ingeniørfag,
  • formulere praktiske problemer, gjerne fra eget felt, til matematisk form slik at det kan løses enten analytisk eller numerisk,
  • vurdere egne resultater fra analytiske og numeriske matematiske beregninger,
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon,
  • vurdere egne faglige arbeider,
  • bruke relevante analytiske og numeriske metoder og verktøy,
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Ingen arbeidskrav.

Læringsutbytte

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle trykte og skrevne hjelpemidler.

Kalkulator.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Emnet bygger på ELFE/MAFE/KJFE1000 Matematikk 1000 eller MEK1000.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet overlapper 10 studiepoeng med MAPE2000, KJPE2000, EMPE2000 og BYPE2000. Emnet overlapper også 5 studiepoeng med DAPE2000 og ELTS2000.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Mikko Laamanen