Programplaner og emneplaner - Student
KJTS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på 1. og 2. studieår i studieprogrammet.
Forkunnskapskrav
Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende og bearbeide kunnskap i vitenskap og teknologi for å løse bioteknologiske og kjemirelaterte problemstillinger
- kan foreslå tekniske løsningsalternativer, analysere og kvalitetssikre resultatene
Ferdigheter
Studenten:
- kan omsette kunnskapene sine til praktiske løsninger
- behersker moderne analytiske og bioteknologiske metoder og har kunnskap om sikkert arbeid på laboratorier
- kan kvalitetssikre og analysere resultater fremkommet i et prosjekt
- kan dokumentere og drøfte resultater slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
- kan innhente litteratur og annen bakgrunnsinformasjon som er relevant for prosjektet samt skrive rapporter ut fra standardiserte metoder
Generell kompetanse
Studenten:
- kan, på en selvstendig og systematisk måte, utføre en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- behersker å arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av ingeniørfaglige prosjekter
- har evne til å sette sitt eget arbeid inn i en større ingeniørfaglig sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven er en selvstendig prosjektoppgave som utføres av studenter i gruppe. Bacheloroppgaven skal ha et innhold som er relevant for den aktuelle studieretning. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.
Bacheloroppgaven skal fortrinnsvis gjøres i samarbeid med bedrift, næringslivsorganisasjon eller offentlig institusjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Litteratursøke- og kildekritikk kurs
- Godkjent fremdriftsplan
- To muntlige presentasjoner
Vurdering og eksamen
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE1300, FO019A og FO019I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.