EPN-V2

EMPE1300 Kjemi og miljø Emneplan

Engelsk emnenavn
Chemistry and Environment
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptakskrav.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive oppbygning av atomer og molekyler
  • gjøre rede for periodesystemet
  • forstå kjemiske likninger og støkiometri
  • forklare fysiske egenskaper ved gasser
  • forklare kjemisk binding og molekylstruktur i faste stoff (metaller, halvledere, polymere, krystallinske stoff)
  • definere termodynamikkens 1., 2. og 3. lov
  • definere energibegreper, indre energi, entalpi, entropi og Gibbs energi
  • forstå kjemisk likevekt (gasslikevekter, fellingsreaksjoner, syre-base likevekter)
  • forklare elektrokjemi (galvaniske celler, korrosjon og elektrolyseceller)
  • kjenne til miljøaspekter (ressursbruk, utslipp, avfall m.m.)
  • kjenne til livsløpsvurderinger (LCA) og miljømerker (EPD, ECO product)
  • kjenne til standarder for miljøarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre enkle kjemiske beregninger innen støkiometri
  • utføre beregninger med tilstandslikningen for ideelle gasser
  • utføre energiberegninger med indre energi, entalpi, entropi og Gibbs energi
  • utføre enkle beregninger av reaktanter og produkter tilstede i en kjemisk likevekt
  • utføre enkle kjemiske beregninger innen elektrokjemi, som beregninger av cellepotensial og enkle beregninger av strømmengde, forbruk og produksjon av kjemikalier ved elektrolyse
  • beskrive miljøaspekter
  • anvende LCA betraktninger på et gitt produkt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kommunisere med kjemikere om temaer knyttet til kjemi og miljø
  • søke etter og forstå faglitteratur om emnet

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

· 6 av 9 godkjente elektroniske tester i kjemi, tidsforbruk ca 1 time pr test

· 1 av 2 godkjente elektroniske tester i miljø, tidsforbruk, ca 1 time pr test

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 100 %

Eksamensresultat kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle, bortsett fra samarbeid

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om norskdidaktikk og matematikkdidaktikk med relevans for begynneropplæring
  • har avansert profesjonsrettet kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og om progresjon i begynneropplæring i norsk og matematikk
  • har fordypet kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon knyttet til undervisning og klasseromskultur
  • har inngående kunnskap om barnet som aktør i skole og samfunn og om hvordan læreren kan utvikle og lede både utfordrende og inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der begynneropplæringen tilpasses ulike elevers behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæringen på bakgrunn av selvstendige analyser og vurderinger av eksisterende teorier og metoder, og som samtidig ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk- estetiske læringsprosesser
  • kan vurdere uventede innspill fra elever og ta begrunnede valg om respons
  • kan undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, evne til samarbeid og til å arbeide systematisk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger, arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
  • kan videreutvikle flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid og stimulere til demokratisk deltakelse

Hjelpemidler ved eksamen

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Universitetslektor Bente Hellum

Sensorordning

BYPE1300 Energi, miljø og kjemi er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med EMPE1300, FO051A, FO051B, FO051E, FO051G, FO051M og FO051K. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt.

Emneoverlapp

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.