EPN-V2

KJM1400 Organisk kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Organic Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en oversikt over struktur og reaktivitet av organiske molekyler. I laboratoriekurset utføres organiske synteser og man bruker UV- og IR-spektrofotometere.

Forkunnskapskrav

Godkjent laboratoriekurs i KJPE1300 Generell kjemi eller tilsvarende kunnskaper.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til struktur, stereokjemi og bindingsforhold i organiske molekyler.
  • kjenner til organiske syrer og baser
  • kjenner til reaksjoner med alkaner, alkener, alkyner, haloalkaner, aromatiske forbindelser, alkoholer, fenoler, etere, tioler, aldehyder, karboksylsyrer, karboksylsyrederivat og aminer
  • kjenner til utstyr som benyttes i organisk kjemi og hvordan dette brukes
  • vet noe om planlegging og utførelse av organiske synteser
  • kan holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor organisk kjemi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utføre organiske synteser etter en litteraturforskrift
  • kan sjekke identitet og renheten av et synteseprodukt ved fysikalske målinger og spektroskopi
  • kan rapportere resultatet av eget laboratoriearbeid slik at det kan reproduseres av andre

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskaper om molekylers reaktivitet til vurdere alternative synteser mot hverandre og velge synteser som gir liten risiko med hensyn til sikkerhet, helse og miljø
  • kan vurdere eget arbeid og eventuelt forslå tiltak til forbedring av en eksisterende prosedyre
  • kan muntlig og skrifte formidle resultat av et laboratoriearbeid både for kjemikere og ikke-kjemikere
  • kan gjennom holdninger til og kunnskaper om organisk kjemi bidra til god praksis med hensyn på helse, miljø og sikkerhet på en arbeidsplass

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger og øvinger og laboratorieøvelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • laboratoriekurs med 6 laboratorieøvelser hver med ca 4 timer praktisk arbeid, Det praktiske arbeidet skal dokumenteres; for 5 av øvelsene skal det fylles ut en rapportskjema, for en av øvelsene skal teori forklares og resultatene fra laboratoriearbeidet diskuteres i en podkast.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

2 A4 ark med egne notater, håndskrevne eller maskinskrevet.

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has advanced knowledge of building physics principles and methods for assessing and calculating heat, air and moisture transfer in buildings.
  • has advanced knowledge of coupled hygrothermal phenomena in the building envelope.
  • is capable of giving an account of standards and requirements for buildings and structures with regard to heat, mass and moisture transfer in the building envelope.
  • is capable of identifying effects of the outdoor and indoor climate and explaining how they are related to heat, mass and moisture transfer in the building envelope.
  • is capable of taking sound proofing and acoustic properties of building components into consideration.

Skills:

The student is capable of:

  • using analysis methods, calculation tools and numerical simulations related to heat and moisture transport, thermal and hygrothermal performance, thermal bridges, infiltration and natural ventilation and sound proofing of building components.
  • designing common building components and building details based on building physics principles and calculation results.
  • assessing the need for measurements, such as airtightness measurement, thermography techniques and determination of moisture content in building components, and of interpreting the results.

General competence:

The student is capable of:

  • explaining the background for user-related, societal and environmental requirements for buildings.
  • applying relevant regulations, instructions and documentation.
  • presenting results in a scholarly manner with the help of written reports and oral presentations.