Programplaner og emneplaner - Student
KFKNU16100 Norsk 1 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian 1 Level 5-10, Subject 1
- Studieprogram
-
Norsk 1, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 1 ligg i haustsemesteret, og har avsluttande munnleg eksamen før jul. Skriving og vurdering har ein sentral plass saman med språklege emne og elevtekstanalyse. Studentane har arbeidskrav som føreset arbeid i eigne grunnskuleklassar.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om metaspråk og språkleg medvit
- har kunnskap om relevante teoriar om skriving, skriveopplæring og skrivestrategiar
- har omfattande innsikt i korleis elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet kan vidareutvikle skrivinga si
- har kunnskap om vurdering og vurderingsformer
- har kunnskap om gjeldande læreplan for skulens norskfag
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetodar i skriveopplæring frå 5. til 10. trinn
- kan legge til rette for at elevane får skrive sakprega tekster og fiksjonstekstar av ulike slag
- kan rettleie og vurdere skriftleg tekstproduksjon hos elevar på på mellomtrinnet og ungdomstrinnet
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlege elevtekster for å fremje læring
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
- kan bruke ulike vurderingsmåtar i norskfaget
Generell kompetanse
Studenten
- er stødig i skriftleg bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfagleg innsikt og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
- kan legge til rette for arbeid med språk og skriving og oppfordre elevane til aktiv deltaking i det offentlege liv
Innhold
Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om karakteren bestått/ikke bestått fattes av OsloMet
Arbeids- og undervisningsformer
Dialogen mellom student og lærar, oppgåveinnleveringar, faglege ressursar og individuell oppfølging frå lærar skjer i nettbasert forum. Arbeidet med sakprosaskriving i grunnskolen og analyse av elevtekstar føreset innlevering i OsloMets digitale læringsplattform, og studentane får rettleiing i dette arbeidet gjennom skriftleg dialog med faglærar på nettet. I tillegg til undervisning blir samlingane brukt til erfaringsdeling med utgangspunkt i praksisopplegg deltakarane gjennomfører i eigen klasse.
Deltakarane arbeider med didaktiske oppgåver til fagstoffet mellom samlingane.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg innsikt i ansvar og oppgaver sykepleieren har i hjemmesykepleie.
Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH3220 Sykepleie i kommunehelsetjenesten.
Vurdering og eksamen
For å kunne påbegynne emnet må eksamener og praksis fra første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.
Halvparten av studentkullet gjennomfører emnet SPHPRA321 i 5. semester, andre halvdel gjennomfører emnet i 6. semester. Merk at det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjennomføres i 6. semester for hele kullet, og to dagers førstehjelpsøvelse og innovasjonscamp gjennomføres i 6. semester for hele kullet.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* for det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerner for førstehjelpsøvelse** og innovasjonscamp*** gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, selvstudier, veiledet praksis og ferdighetstrening på skolens øvingspost
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Deltakelse i to (2) gruppeveiledninger sammen med lærer
- Dokumentasjonsoppgave relatert til praksisstudier i hjemmesykepleie. 2000 ord +/- 10%.
- Muntlig fremlegg av gjennomført fagutvikling
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1200*
- Deltakelse på en to dagers førstehjelpsøvelse**
- Deltakelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser***
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
Sensorordning
Alle
Opptakskrav
Bestått/ikke bestått
Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)