EPN-V2

KFKNU16100 Norsk 1 for trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian 1 Level 5-10, Subject 1
Studieprogram
Norsk 1, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 1 ligg i haustsemesteret, og har avsluttande munnleg eksamen før jul. Skriving og vurdering har ein sentral plass saman med språklege emne og elevtekstanalyse. Studentane har arbeidskrav som føreset arbeid i eigne grunnskuleklassar.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har brei kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om metaspråk og språkleg medvit
  • har kunnskap om relevante teoriar om skriving, skriveopplæring og skrivestrategiar
  • har omfattande innsikt i korleis elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet kan vidareutvikle skrivinga si
  • har kunnskap om vurdering og vurderingsformer
  • har kunnskap om gjeldande læreplan for skulens norskfag
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetodar i skriveopplæring frå 5. til 10. trinn
  • kan legge til rette for at elevane får skrive sakprega tekster og fiksjonstekstar av ulike slag
  • kan rettleie og vurdere skriftleg tekstproduksjon hos elevar på på mellomtrinnet og ungdomstrinnet
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlege elevtekster for å fremje læring
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan bruke ulike vurderingsmåtar i norskfaget

Generell kompetanse

Studenten

  • er stødig i skriftleg bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfagleg innsikt og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan legge til rette for arbeid med språk og skriving og oppfordre elevane til aktiv deltaking i det offentlege liv

Innhold

Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra OsloMet. Endelig vedtak om karakteren bestått/ikke bestått fattes av OsloMet

Arbeids- og undervisningsformer

Dialogen mellom student og lærar, oppgåveinnleveringar, faglege ressursar og individuell oppfølging frå lærar skjer i nettbasert forum. Arbeidet med sakprosaskriving i grunnskolen og analyse av elevtekstar føreset innlevering i OsloMets digitale læringsplattform, og studentane får rettleiing i dette arbeidet gjennom skriftleg dialog med faglærar på nettet. I tillegg til undervisning blir samlingane brukt til erfaringsdeling med utgangspunkt i praksisopplegg deltakarane gjennomfører i eigen klasse.

Deltakarane arbeider med didaktiske oppgåver til fagstoffet mellom samlingane.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg innsikt i ansvar og oppgaver sykepleieren har i hjemmesykepleie.

Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH3220 Sykepleie i kommunehelsetjenesten.

Vurdering og eksamen

For å kunne påbegynne emnet må eksamener og praksis fra første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.

Halvparten av studentkullet gjennomfører emnet SPHPRA321 i 5. semester, andre halvdel gjennomfører emnet i 6. semester. Merk at det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjennomføres i 6. semester for hele kullet, og to dagers førstehjelpsøvelse og innovasjonscamp gjennomføres i 6. semester for hele kullet.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* for det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerner for førstehjelpsøvelse** og innovasjonscamp*** gjelder studentene som gjennomfører emnet i 6. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, selvstudier, veiledet praksis og ferdighetstrening på skolens øvingspost

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Egenpresentasjon og vaktplan
  • Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
  • Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
  • Deltakelse i to (2) gruppeveiledninger sammen med lærer
  • Dokumentasjonsoppgave relatert til praksisstudier i hjemmesykepleie. 2000 ord +/- 10%.
  • Muntlig fremlegg av gjennomført fagutvikling
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1200*
  • Deltakelse på en to dagers førstehjelpsøvelse**
  • Deltakelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser***

Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.

Sensorordning

Alle

Opptakskrav

Bestått/ikke bestått

Krav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)