EPN-V2

KFKMU16200 Emne 2 - Tall, algebra, funksjoner, geometri, statistikk og sannsynlighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Subject 2 - Numbers and algebra
Studieprogram
Matematikk 1MU, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 bygger på emne 1. Emne 2 undervises i vårsemesteret og har avsluttende individuell muntlig eksamen. Emneområdene er tall og algebra, funksjoner, geometri og statistikk og sannsynlighet. Opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.

Forkunnskapskrav

x

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om problemløsing og modellering i matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen.
  • har kunnskap om teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om vurdering for læring i matematikkfaget
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser (i matematikkfaget)

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
  • kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag med hensyn til folkehelse og livsmestring
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for elevers aktive deltakelse i og forståelse av et demokrati

Innhold

Grade scale A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Studentene forventes å ta ansvar for egen læring gjennom framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess.

Teoretisk arbeid i faget knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning i faget. Arbeid med og vurderinger av fagdidaktiske spørsmål inngår som en viktig del av kurset. Studentenes arbeid med, og erfaringer fra, praksis i matematikkundervisning skal eksplisitt trekkes inn som en del av undervisningen.

Studentene skal i løpet av semesteret levere inn ulike arbeid knyttet til undervisning i faget. Disse kan være av matematikkfaglig og/eller fagdidaktisk karakter. Faglærer og/eller medstudenter gir tilbakemelding på og/eller veiledning av de enkelte arbeidene.

I alle temaene vil det være aktuelt å benytte IKT som praktisk hjelpemiddel.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of the child welfare service’s position and duties in the Norwegian welfare services, and the child welfare service’s social remit in a social policy context
  • in-depth knowledge of the main features of the child welfare service’s history at the national level and an understanding of child welfare in a comparative and international context
  • knowledge of international conventions and national immigration policy in light of child welfare legislation, as well as knowledge of the special rights of indigenous peoples and national minorities and their consequences for child welfare work
  • advanced knowledge of the role of the state in children’s upbringing.
  • advanced knowledge of what children’s and families’ living conditions and life experience mean for their everyday lives, practices, relationships and encounters with the support system
  • in-depth knowledge of basic social science concepts such as power, structure/actor, social inequality and marginalisation
  • in-depth knowledge of perspectives on children and families from minority backgrounds, including indigenous peoples and national minorities, as well as knowledge of the significance of living conditions, labour market participation, education, upbringing, marginalisation, racism and discrimination for how people exercise the role of parent
  • in-depth knowledge of how violence, crime, substance abuse, poverty, health issues and disabilities affect children and families’ living conditions, relationships and everyday life

Skills

The student can

  • analyse and discuss child welfare phenomena on the basis of social science theory and research
  • analyse problems relating to child welfare on the basis of the discipline’s history, traditions, distinctive nature and place in society
  • analyse and take a critical approach to the child welfare service’s position of power in society and its importance for cooperation with children, young people and parents

General competence 

The student can

  • critically analyse and reflect on how power relations and political guidelines constitute conditions for child welfare work
  • analyse and reflect critically on how attitudes, language and cultural norms and values influence child welfare work
  • analyse relevant professional ethical issues in child welfare work

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om den simultane tolkeprosessen
  • har god kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
  • har god kunnskap om tekst og diskurs og ulike modaliteter som analytiske verktøy for simultantolking

Ferdigheter

Studenten

  • kan evaluere kvalitet i simultantolking
  • kan analysere tekster og diskurser
  • kan samarbeide med andre studenter om tolking
  • kan tolke simultant mellom norsk og tolkespråket
  • kan ta kunnskapsbaserte valg av oversettelsesstrategier i simultantolking tilpasset den kommunikative situasjonen og i tråd med tolkeetikken
  • kan ta kunnskapsbaserte valg av oversettelsesstrategier i simultantolking tilpasset den kommunikative situasjonen og i tråd med tolkeetikken
  • kan evaluere egen tolking slik at studenten kan videreutvikle sine tolketekniske ferdigheter i simultantolking, samt videreutvikle sin tospråklige og kommunikative kompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse knyttet til simultantolking som tolkefaglig disiplin
  • kan gjøre rede for muligheter og begrensninger ved simultantolking i teori og praksis
  • kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til simultantolking og tolking som profesjonsutøvelse i offentlig sektor

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter (A-F).

Sensorordning

No aids are permitted.

Opptakskrav

Se programplanen.