EPN-V2

KDM2410 Active wear Emneplan

Engelsk emnenavn
Active wear
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studenten gjennom design, produktutvikling og prototyping tilegne seg kunnskap om hvordan kropp i bevegelse kan bidra til visuelle og funksjonelle løsninger for klær til fritids- og sportsaktiviteter. Materialitet, kultur og livsstil i et nordisk klima er sentrale perspektiver i emnet.

Arbeidet i kurset vil bestå av prosjektarbeid i mindre grupper. Formålet med perioden er å utvikle og styrke studentenes forståelse for konseptutvikling, designprosess, tekniske materialer, analog og digital formutvikling, samt en ferdig kleskolleksjon. Gruppearbeidet bygger på designmetoder for samarbeid og utvalgt teori knyttet opp mot brukerbehov og fysisk bevegelse.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet KD 2000

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper ved utvikling av funksjonelle klær for fritid og sport
  • har kunnskap om bærekraft knyttet til sportsindustrien
  • har kjennskap til relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle en egen kolleksjon for fritid og/eller sport
  • kan bygge form ved hjelp av manuelle og digitale verktøy
  • kan design og produksjon av klær i forhold til funksjon, form, teknikk og materialer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, form, teknikk og materiale.
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • kan vurdere egnede arbeidsmetoder for eget arbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utenom pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

  • Deltagelse ved kursets midtveisseminar, hvor studentene fremlegger muntlig en status for prosjektet
  • 80 % tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter som er knyttet til prosjektet. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Eksamensprosjektet er et gruppearbeid bestående av en praktisk og en skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe.

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:

Praktisk arbeid

  • Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
  • Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen

Skriftlig del

  • Skriftlig oppgave på omtrent 2500 ord som omhandler det praktiske arbeidet

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av oppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp mot KDM2400.