Programplaner og emneplaner - Student
KDM2410 Active wear Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Active wear
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet vil studenten gjennom design, produktutvikling og prototyping tilegne seg kunnskap om hvordan kropp i bevegelse kan bidra til visuelle og funksjonelle løsninger for klær til fritids- og sportsaktiviteter. Materialitet, kultur og livsstil i et nordisk klima er sentrale perspektiver i emnet.
Arbeidet i kurset vil bestå av prosjektarbeid i mindre grupper. Formålet med perioden er å utvikle og styrke studentenes forståelse for konseptutvikling, designprosess, tekniske materialer, analog og digital formutvikling, samt en ferdig kleskolleksjon. Gruppearbeidet bygger på designmetoder for samarbeid og utvalgt teori knyttet opp mot brukerbehov og fysisk bevegelse.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet KD 2000
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om produksjonsmetoder, egnede teknikker og materialers egenskaper ved utvikling av funksjonelle klær for fritid og sport
- har kunnskap om bærekraft knyttet til sportsindustrien
- har kjennskap til relevant forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle en egen kolleksjon for fritid og/eller sport
- kan bygge form ved hjelp av manuelle og digitale verktøy
- kan design og produksjon av klær i forhold til funksjon, form, teknikk og materialer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, form, teknikk og materiale.
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan vurdere egnede arbeidsmetoder for eget arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utenom pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
- Deltagelse ved kursets midtveisseminar, hvor studentene fremlegger muntlig en status for prosjektet
- 80 % tilstedeværelse i undervisning og aktiviteter som er knyttet til prosjektet. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Vurdering og eksamen
Eksamensprosjektet er et gruppearbeid bestående av en praktisk og en skriftlig komponent som blir vurdert samlet som en mappe.
Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av:
Praktisk arbeid
- Et praktisk arbeid som besvarer en problemstilling knyttet opp mot emnebeskrivelsen
- Som vedlegg leveres prosessmateriale for eksamensbesvarelsen
Skriftlig del
- Skriftlig oppgave på omtrent 2500 ord som omhandler det praktiske arbeidet
Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av oppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp mot KDM2400.