Programplaner og emneplaner - Student
KDM1200 Faglig fordypning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Subject areas - specialisation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om språk og kommunikasjon generelt, om tegnspråk og visuell kommunikasjon, og om norsk tegnspråk spesielt. De skal også praktisere språket for å utvikle sine språkferdigheter videre fra sitt utgangspunkt. Studenter som ikke tidligere har oppnådd en kompetanse på B1-nivå i CEFR-systemet, skal i løpet av 1. og 2. semester av studiet arbeide fram mot en slik kompetanse. Mer informasjon om kompetanse-nivåene i CEFR (Det felles europeiske rammeverket for språk, læring og vurdering) gis ved studiestart.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende emneområder eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
- kan anvende relevant teori i egne prosjekt
- har kunnskap om materialers livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning, egenskaper og bearbeidingsmuligheter
Ferdigheter
Studenten
- kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
- kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
- kan anvende kunnskap om tekstile materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper til å ta hensiktsmessige, miljøbesparende materialvalg og til å iverksette HMS-tiltak i motedesign og -produksjon.
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
- kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
- har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
- kan reflektere over materialbruk og HMS-utfordringer i motedesign og -produksjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:
- Arbeidskrav 1: Jersey (individuelt arbeid)
Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfatte:
• En personlig innrettet grunnform til jersey overdel uten tilleggsvidde og bukse elastisk materiale og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.
• Et konstruert mønster av overdel med tilleggsvidde
• Diverse sømprøver i elastiske materialer
- Arbeidskrav 2: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid)
En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori/historie brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven løses individuelt. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk oppmøte
Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.
Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen.
Individuell mappeeksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.