Programplaner og emneplaner - Student
KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Space and Dissemination
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.
I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.
Emnet avsluttes med en individuell eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med relevans for kunst- og designdidaktikk. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, design og didaktikk i et samtids- og fremtids perspektiv. Aktuell tematikk kan være: skolefag, undervisning og læring, eget estetisk skapende arbeid, formidling av visuell og materiell kultur, tverrfaglighet og bærekraftig utvikling. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.
Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen, eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3.semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Technologies play a distinctive role in everyday lives. Human - technology relations are complex as they influence product/service usability and generate new practices on an individual, organizational and societal level. The process of introduction of new technologies is not necessarily linear starting with scientific invention or design conception and ending with reception of a particular product/service on the market. This iterative process is characterized by ethical, sustainability, and material engineering challenges, but above all, by the imprint on human behavior in the way that technologies augment or prohibit human actions. This course explores complexity in human - technology relations and how design can be strategically used to merge the above mentioned factors for commercialization of emerging technologies.
Vurdering og eksamen
Admission to the Master's program.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis
Vurderingsuttrykk
Combination of lectures, workshops and teamwork. Collaborative Online International Learning (COIL) approaches can be used in this course.
Combination of theory and practice (activities related to topic-matter).
The course includes presentations by student groups.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneansvarlig
Det benyttes en ekstern og en intern sensor til begge eksamene. Dersom det er uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakter. Det tilstrebes å ha samme sensorer på begge eksamene.